torsdag 14 juli 2011

Härligt fikastopp

Familjen var på en liten semesterresa i början av veckan.
Vågen från Eskilstuna till Linköping är vanligtvis ganska trist.
Vägarbete, 2+1-vägar och motorväg...
Visserligen flera vyer över vatten, och natursköna rastplatser finns det väl några stycken, men om man vill stanna och köpa fika är det inte mycket som lockar.

Den här gången hade jag dock planerat ett fikastopp utöver det vanliga.
Vi svängde av strax före Norrköping, åkte genom Jursla
och förbi stora fält av potatis, jordgubbar och majs.


På så vis kom vi till Svärtinge och Billbäcks Plantskola,
som har ett fantastiskt trädgårdscafé vid namn Villa Flora.

Uteserveringen är utspridd i visningsträdgården,


så vår vy från fikabordet var rätt svårslagen. =)


Åt ett annat håll kan man ana min äldsta dotter, som fascineras av fiskarna i en av dammarna.


Fikat är inte bara snyggt, det smakar bra också!

Och efter fikastunden finns både visningsträdgården och plantskolan att strosa i.


Hade vi istället varit på väg hem hade jag inte tvekat att köpa söta klematisen 'Arabella'.
Nu fick jag inse att bilen blir för varm och skriva upp henne på önskelistan för framtida inköp.



4 kommentarer:

Jutis sa...

Det fikastället var ju alldeles fantastiskt! Blir jag fikasugen om jag passerar Norrköping, så vet jag var jag ska stanna!

Ulrika - Timjan och pioner sa...

Å tack för tipset! Åker förbi i krokarna rätt så ofta, det får nog bli ett besök någon gång!

Garden of Sense sa...

Välkommen som följare till min blogg :-).

Helena sa...

Mycket trevligt ställe kan jag intyga!
KRAM från Acchleja Helena/PTI