söndag 10 juli 2011

Grönliljefika med Acchlejorna


Min grönlilja imponerade som väntat på gästerna.


Mest imponerande var höjden, och 79 cm är väl  inte så illa,
även om den enligt Rara växter ska bli 90 cm.
Förra året var den klart lägre.

Några dagliljor hjälpte till att dra upp stämningen.


'Rocket City'


'Big Bird' hann inte riktigt ända fram, men gjorde i alla fall ett ärligt försök.


Den här dagliljan, som jag kallar 'rosa från Lena'
(eftersom den är rosa och jag har fått den från Lena)
verkar ha haft bråttom till fikat. Hon hann inte lägga kronbladen i ordning. =)

Dagen till ära gav jag mig på ett nytt bakverk.


Zuleikatårta
(receptet hittade jag i Sju sorters kakor från ICA bokförlag)
Men vad är det för fläck mitt på?


Ja, ett par grönliljor fick förstås pryda min tårta.
Jag kan ju inte bryta en fin tradition! =)

Rosor, grodor och grönliljor i all ära.
Nu undrar vi vad vi ska förvänta oss på tårtan när Catrin bjuder in till poolparty.
En badboll, kanske?



5 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Jag kollade i min gamla 7 sorters (från 1952) och zuleika fanns inte med! Då blev jag än mer nyfiken:hur smakade den? Och du, var glad att dottern vräker i sig vitaminer, det finns säkert någon du kan plocka hos när de egna bären är slut.

Helena sa...

Sååå himla god tårta!Jag äter den då o då men denna var värd ung.10 badbollar;-)
O grönliljan var så tjusig o jag är inte alls avundsjuk nähädå
KRAM från Acchleja Helena/PTI

Hildas Hem & Trädgård sa...

Synd att jag missade din trädgård men det blir en annan gång...
Det ser så fint ut i din trädgård och kakan hörde jag av Catrin var jätte god!

Kramar

Anna Vattenkanna sa...

Snygga liljor du har...och snygg tårta du bakade...

Kram Anna Vattenkanna

Jutis sa...

I mitt exemplar av sju sorters kakor fanns zuleikatårtan med. Verkar ju vara värt att prova. Men jag har ingen fin grönlilja att pryda med...