torsdag 8 augusti 2013

Regnig dag och ett par nya...

Idag vräker regnet ner över min trädgård.
Det är bra.
Visst har det regnat en del efter den torraste delen av sommaren, men än behövs regnet!

Dessutom är det bra att jag tvingas avstå från att göra något åt mina projekt i trädgården.
Jag har nämligen drabbats av en besvärlig klåda och gör bäst i att vila,
och då är ju en regnig eftermiddag riktigt bra!


Det är några dagar sedan den slog ut, men jag vill i alla fall visa min senaste stolthet.
Dagliljan 'Yellow Submarine'.
Dubbel och lite obestämt gul-aprikos tilltalar den mig på många sätt.
Och så doftar den.

Det kunde ha varit den sista dagliljan att visa sina blommor i år.
Om inte...


... ett besök på Granngården hade resulterat i ett nytt inköp!
'Strawberry Candy' med finfin knopp och tilltalande storlek.
När jag dessutom fick den för halva priset kunde jag inte stå emot!
"Den ser ju lite risig ut", sa killen i kassan.
Då har han minsann inte sett de som står i kruka på min altan i väntan på en plats på kullen!
:D

Så nu väntar jag på lite jordgubbsgodis.
Men bara för att det bara är en som inte slagit ut än,
betyder det inte att dagliljesäsongen håller på att ta slut!
Nejdå, det återstår massor av knoppar, och förra året blommade det ända in i oktober!

Ha det fint!

3 kommentarer:

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Tack Caroline för kommentaren! Såg din fråga. Vi var en väldigt stor grupp som var där igår så det var trångt och besvärligt och skyltarna står långt inunder. Men jag har tänkt försöka åka tillbaka och dokumentera bättre och med namn. Återkommer när jag hunnit det. Strawberry Candy såg jag där i blom och den var jättefin. I helgen ska jag åka till Karin i Skara som har öppen trädgård och massor av dagliljor :-)

Tack ska du ha! Carina

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Om du gillar dagliljor kan du kika in på den här sidan ibland. De har massor och är med i HIH-gruppen inom trädgårdsamatörerna. Där ska jag också gå med :-)
http://olssonstradgard.blogspot.se/

/Carina

Bettina Bäck sa...

Ja, kanske att det kliar lite hos mig också. Hm. Ska kanske åka och titta efter grejer som ser lite "risiga" ut på någon plantskola. :-)