tisdag 20 augusti 2013

Ibland tror jag nästan att jag har gjort nåt rätt...

Idag ägnade jag en stund åt mina bortglömda krukor i "plock-ihop-hörnet".
Plock-ihop-hörnet är egentligen en plock-ihop-låda, 
men allt ihop-plock fick inte plats i lådan, 
så nu är det några backar och krukor också. 
I ett hörn. Därav plock-ihop-hörnet.

Det jag letade efter var krukan med alla snödroppar, 
som jag fick av min svägerskas svärmor förra året.
De ska planteras i min nya Hannu-lund, 
den i mur-rundeln, som jag ska börja om med.
Så nu ville jag lokalisera snödropparna.
Det gjorde jag.

Men innan jag hittade den, kontrollerade jag en annan kruka,
som var ungefär lika stor som snödroppskrukan.
I den satt en imponerande maskrosplanta och en frodig grästuva.


Jag konstaterade snabbt att det inte var något jag medvetet hade placerat i mitt plock-ihop-hörn, 
så jag evakuerade dem och undersökte jorden 
för att kanske få en hint om vad det var jag ville ha i krukan.


Och detta var vad jag hittade.
Små, små lökar.
Massor av små, små lökar.

Då drog jag mig till minnes en liten rad som jag antecknat i min trädgårdsbok:
"skakade ur alla pärlhyacintfrön i en kruka"
Daterat förra sommaren.


Och nu har jag alltså massor av små, små lökar.
Ibland tror jag nästan att jag har gjort nåt rätt...

Ha det fint!

4 kommentarer:

Al sa...

Fy tusan va bra! Och så här i löktider oxå! *applåderar* Undrar när de kan blomma?

Fast annars var det en väldigt snygg maskrosplanta. Nästan lika fina som jag odlar. Ö-v-e-r-a-l-l-t. :/


/anna-karin

Grön skön passion sa...

Tur att man antecknar ibland. För det är svårt att komma ihåg vad den andra handen gjort..hihi..Hoppas nu på att de allihopp får blomma i din Hannu-lund.

Sommarkram / Therése

Eva Linnea sa...

Det är så himla kul när så´nt där händer. Tur att du var så duktig och antecknade. Nu får du egna pärlhyacinter från egna frön!! Det är inte dåligt det.
/EL

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Kul att hitta såna krukor. Det stämmer det där med att så och glöm bort! Om du inte vill chansa så kolla... ..tror man rekommenderar att odla frösådda lökar i krukan 2-3 år innan utplantering. Man kan gödselvattna för att skynda på tillväxten. Jag har skyndat, planterat ut direkt och förlorat de där smålökarna. Konstigt... ..de sår ju sig själva - hejdlöst och det fungerar.

Lycka till!