söndag 11 augusti 2013

När jag var ung och dum...


Min allra första rabatt i den här trädgården går under namnet mur-rundeln,
eftersom den är belägen i en extrarundel som vår grävare gjorde 
när det blev stenar över från stenmuren som bildar terrassen som huset står på.

Dagliljor, irisar, pioner och lite annat smått och gott, 
mestadels från min PTI (Personliga TrädgårdsInspiratör),
och lite som jag räddade från egna tomten innan vi började gräva.
Men tyvärr gjorde jag denna rabatt på den tiden när jag var ung och dum...

Om man har en mur-rundel full med ful-jord, gör man ganska klokt i att rensa.
Min taktik var att gräva gropar i fuljorden och plantera.
Utan att rensa...


Och det gick ju bra ett tag.
Jag fick rensa, rensa och rensa igen.
Och försöka jordförbättra i efterhand, genom att sprida ut fin-jord och gödsel.


Sen blev jag ruskigt gravid och lyckades inte rensa på en sommar.
Och inte hade jag så mycket tid till det året efter heller...

Så i våras såg min förut så fina plantering ut så här...


Hm... Marktäckare har jag visst i alla fall! :P

Och lite längre in på sommaren...


Frodigt och grönt, eller hur?!
Men kanske inte som jag hade tänkt mig...

Så nu, när jag mognat så otroligt mycket, får jag göra om och göra rätt.


Hela ogräsmattan grävdes bort av min far och hans grävmaskin.
Sedan lade vi någon form av ogräsduk i botten, för att förhindra fortsatta angrepp underifrån.
Fyllde på med massor, massor, massor av ny jord.
Och kogödsel på påsar. Många påsar.


Och nu har jag min "tabula rasa".
Mitt tomma ark.
Som jag ska skapa en lund på.
En Hannu-lund.
Där jag ska plantera växter ur Hannus lund-växtlista.
Och sedan gå omkring och säga Hannu-aktiga saker.
Som att det är "galet fint" och så där...

Och inte behöva rensa ihjäl mig.
Hoppas jag.
Jag är ju så gammal och klok nu...

Ha det fint!


5 kommentarer:

Hélena sa...

Ser ut som vår halvö, den är full av åkerfräken och tistlar. Jag funderar på att lägga Markduk och singel över eländet :-) ser väldigt fräscht ut med all den mörka fina jorden.
Kram Hélena

Cika sa...

Å vad jag känner igen mig i de första delarna av din berättelse! Den sista, detdär med att gräva bort och fylla på nytt, har jag ännu inte kommit mig för : )
Ser framemot bilder på lunden sen!
/Cika

Monica sa...

oh jag har med en sådan rabatt ,,jag rensar och rensar ,,och rensar,,men jag har bestämt mig i höst ska alla blommorna upp och jag ska byta jorden ,,suck ibland får man ge sig ,,jag var inte ung ,,48 bara dum,,trodde jag skulle klara det men den fb kvickroten är hemsk.. härligt att få läsa om dina bravader du skriver roande. ha en go vecka mvh MO nica

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Mmm... ..jag har övergett halva trädgården här pga åkerfräken. Jag är såå gammal och klok att jag med hjälp av google kommit fram till att ogräs som börjar på åker- ALLTID vinner.

När du gräver upp och sätter tillbaka... ..ta dig tid att spola rent rötterna på växterna, dela gärna i småbitar för det är så tråkigt när ett ogräs följer med tillbaka ner igen. Den har jag testat :-)

Lycka till! Carina

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Mmm... ..jag har övergett halva trädgården här pga åkerfräken. Jag är såå gammal och klok att jag med hjälp av google kommit fram till att ogräs som börjar på åker- ALLTID vinner.

När du gräver upp och sätter tillbaka... ..ta dig tid att spola rent rötterna på växterna, dela gärna i småbitar för det är så tråkigt när ett ogräs följer med tillbaka ner igen. Den har jag testat :-)

Lycka till! Carina