måndag 22 juli 2013

Dagliljelingo

Det finns så många roliga ord i dagliljevärlden!

'Green Flutter'

'My Reggae Tiger'

De två raringarna här ovan, med extra kronblad, är så kallade missmälingar,
allt enligt dagliljegurun, Karin Skara.
Vill man vara lite mer vetenskaplig heter det visst polytepalous, eller bara poly,
men det är så mycket enklare att komma ihåg missmäling, eller hur?!
:D


Häromdagen pratade jag om att deadheada.
Det ordet betyder att plocka bort de överblommade blommorna,
i syfte att de nya blommorna ska framträda lite bättre.


Det kan, beroende på hur många som blommar, bli ganska tidskrävande...
Men det blir bara såå snyggt!

Hos Anette dagliljan.se finns det en hel massa andra ord,
som jag tänkte att jag ska försöka sätta mig in i.
Tänkte först och främst kika på blomformernas olika namn.

Pinched Crispate
Twisted Crispate
Quilled Crispate
Cascading
Spatulate

Det låter väl spännande?!

Ha det fint!

3 kommentarer:

Helena sa...

Ja herregud tur jag inge dagliljenöööörd är som Peter Englander skulle sagt ;-)
Alla dessa ord!
KRAM från mig!

Bettina Bäck sa...

Måste genast ut och deadheada! Och vågar knappt gå in på dagliljan, jag blir mer och mer sugen på att köpa några spindlar. Har du sådana?

Kim Lee sa...

åh, fina dagliljor, speciellt 'My Reggea Tiger' va väldigt fin. Missmäling, sicket roligt ord, måste jag försöka komma ihåg. Annars är jag allt för dålig på att kunna sånadär bra-att-kunna-ord som beskriver blomformer och olika saker, måste öva upp det lite tror jag allt.

Fin blogg o fina bilder!
Kram/kim Lee