söndag 5 februari 2012

Svårt val

Nu är det dags för gula blommor i X-faktor Blomsterutgaven.

Många säger sig ha svårt för gula blommor i trädgården,
men det har inte jag.
De allra flesta av mina älsklingar är i någon gul nyans, 
och naturligtvis blir mitt bidrag en daglilja,
jag är ju inte dagliljenörd för inte. ;-)

Mitt problem blir istället att välja ut EN av dem.
Vilken ska jag ta?
Vilken ska få äran att representera mig i denna tävling?


Ska det vara stora härliga 'Big Bird'?


Eller lilla söta 'Stella d'Oro'?


Den dubbla varianten av 'Green Flutter' som dök upp i somras?


'Yellow Lollipop' med det frestande namnet?


Smutsgula 'Smuggler's Gold'?


Guldgula 'Nugget' som jag bara hittat i Enköping?
Hu, så svårt att välja!

Till slut faller valet på en daglilja som jag köpte under en utflykt med Acchlejorna 2008.


Den som stod i en kruka på Ulriksdals Slottsträdgård
och glittrade i solskenet.
Den var märkt Hemerocallis lilioasphodelus, men jag blev fundersam på namnet
och tillsammans med personalen konstaterade jag att den var felmärkt.


Den mörka randen som syns på baksidan av blomman var avgörande,
och vi letade i böcker efter ett mer troligt namn,
men utan resultat.

Jag ville verkligen ha rätt sortnamn,
för jag blev alldeles betagen av den vackra blomman
och ville inte chansa och bli besviken.
Tung till sinnet lämnade jag Ulriksdal utan daglilja.

Nästa stopp på utflykten var Brunnsvikens trädgård.
Medan jag strosade omkring bland växterna drogs min blick till en daglilja
med mörk rand på baksidan av blomman.


Den var märkt 'Golden Chimes', 
och vid en närmare titt visade den sig glittra i solskenet,
precis som den felmärkta på Ulriksdal.
Växtsättet var också exakt detsamma,
så jag plockade åt mig ett exemplar och släppte det inte!

2011 var det den av mina dagliljor som blommade mest och bäst.


Och visst är den effektfullt vacker även bakifrån i motljus?!
Bilden är tagen i slutet av blomningsperioden,
så blommorna trängs med både frökapslar och tomma stjälkar,
men jag tycker inte att det förtar skönheten.






4 kommentarer:

Mandelhjärta sa...

Så många härliga liljor du har! :)
Lycka till i tävlingen!

Hildas Hem & Trädgård sa...

En riktig dagliljenörd är du allt ;-)
Fina!!!
Vi ses imorgon.
Kram

Berit sa...

Oj så många fina dagisar du har!!
men jag tror 'Golden Chimes' tog priset:)
Ha en alldeles underbar söndagskväll!

Anne (Moseplassen) sa...

aiaiai så mange fine gule dagliljer du har!
Morro å se de samlet slik :)