lördag 4 februari 2012

Nästan otäckt blå clematis


Den här ovanligt blå clematisen fångade mig och min "med-Acchleja" Helena
vid ett besök på plantskolan Löta utanför Eskilstuna i somras.

Vi hajade till båda två och imponerades av den nästan jeansblå färgen.
Sedan fascinerades vi ytterligare av att det blev en helt annan blå färg när man såg fotot i kameran.


Till slut häpnade vi över att denna blomma med endast fyra kronblad
satt på exakt samma planta som den första med sex kronblad.

Men noterade vi namnet på denna fascinerande växt?
Nej, inte jag i alla fall!

Icke desto mindre låter jag detta bli mitt bidrag till


2 kommentarer:

Jutis sa...

Åh, den tyckte jag om! Den skulle passa bra i min blå rabatt minsann...

Kristina Bonander sa...

Hej Carro och välkommen som följare på min blogg. Genom Helena har jag ju hör om dig så det känns nästan som du varit med länge.

Hoppas att du ska hitta något kul och roligt att läsa om på min blogg.

Festligt med olika antal kronblad på samma planta. Har aldrig sett det tidigare.

Ha det gott.

Kristina