fredag 16 december 2011

En tur runt sjön

Jag har den stora turen att bo nära en sjö.
Eller egentligen flera.
Eskilstuna är ju beläget mellan Sveriges tredje och fjärde största sjöar;
Mälaren och Hjälmaren,
och jag bor på gångavstånd från den senare.

Men ännu närmare har jag en betydligt mindre sjö.
Borsöknasjön.


Idag var målet med min promenad att gå runt denna lilla sjö,
och jag gav mig iväg just när himlen börjat släppa ner snöblandat regn.
Snöhalten tilltog efter en stund, men det var en rejält blöt promenad jag fick...


När jag kommit halvvägs avtog nederbörden
och jag kunde fotografera utan att riskera fuktskador på mobilen.

Tallarna på den här sidan sjön bjöd på gott om kottar,
så fickorna fylldes. På min sida är det ju sämre med sådant...


Vid stora badplatsen fick jag en bild av den för dagen spegelblanka ytan.


Den här mycket underliga bilden är tänkt att illustrera 
Borsöknasjöns järnrikt bruna vatten.


Nästan framme! 
Den här bilden är tagen från den lilla badplats där vi vanligtvis tar våra dopp.
Det vita som syns strax ovanför vassen är stora badplatsen,
så nu är varvet runt sjön snart komplett.


Och här har min kompis endomondo 
(app som hjälper mig att hålla koll på mina promenader)
hjälpt mig med en kartbild över rundan.
Förutom en kort bit där bussvägen saknar trottoar
har jag valt vägen som går närmast sjön.

Runt sjön är det cirka fyra kilometer,
men eftersom jag bor en bit bort fick jag ihop drygt sex kilometer.





1 kommentar:

Helena sa...

Känns onekligen bekant den dära rundan ;-)
KRAM från Acchleja Helena/PTI