fredag 15 april 2011

Trädgårdseffektiv

Idag har jag varit trädgårdseffektiv, trots att jag knappt hunnit vistas i densamma.
Stora tjejen och jag var på inköpsrunda, så nu har jag hela bagaget fullt av jordsäckar.

Vi köpte några fröpåsar också, hon har så skön entusiasm för sådant, så det är roligt att köpa.


När vi kom hem visade det sig ätt även lillan har intresse för fröer.


Hon rapporterar att luktärterna är finast, men det är rädisorna som låter bäst när man skakar dem. =)

Sju fröpåsar, alltså. Fem till köksträdgården och två sorters blommor. Det blir nästan bara direktsådd, jag är inte mycket för förodling. Jag har ett avtal med min PTI: hon sår - jag får. Det funkar så bra så! :D
Men i pedagogiskt syfte kommer jag att odla lite grönsaker, för att barnen inte ska växa upp i tron om att morötter växer i plastpåsar i grönsaksdisken på ICA.


Till stora tjejens stora förtret var det bara luktärterna vi kunde göra något åt redan idag, och då handlade det bara om att lägga dem i blöt. Men i morgon har jag lovat att vi ska så dem i toarullar.


Dessutom har jag satt mina fem Maris Peer-potatisar att förgro i en äggkartong och äääntligen planterat om min enda överlevande pelargon från förra året.

2 kommentarer:

Helena sa...

Jaha så börjas det igen!Jag sår du får ;-)undrar så när det blir tvärt om?Kanske man får tigga åt sig en luktärtsbukett?!
KRAM från PTI/Acchleja Helena

Rihanes odling på balkongen sa...

Det är roligt när barnen har intresse för växter. Förra året fick sonen en egen kruka. I år har han en fuchsia som han valt ut.