måndag 2 april 2012

Fröer?

Jag är inte en frömänniska.
Jag frösår inte mina växter, så är det bara.
Min PTI (Personliga Trädgårds-Inspiratör) står för sådden:
hon sår - jag får!
Så bra så! =)


Men igår kväll plockade jag ändå fram min lilla frölåda med gamla fröer
och fröpåsarna jag uppenbarligen köpt i år.
(Hur kunde det bli så många?)
Och så började jag sortera.

Jag sorterade blommorna för sig och grönsakerna för sig.
Sedan sorterade jag olika sorter i olika högar.
Sex olika påsar med luktärter?
Tre med ringblommor?
Fem påsar med persiljefrön?
Vad ska detta vara bra för?

Upptäckte också att många av fröerna har passerat sitt bäst före-datum.
Men jag tänker som så att det påverkar väl mest grobarheten?
Om de gror är ju grönsaken lika färsk ändå, eller hur?!


Sedan sorterade jag efter när de ska sås.
Luktärterna som ska förodlas står först på tur,
och persilja och gräslök i kruka.
Lite senare i april kommer det som ska direktsås tidigt
och sen rullar det på.

Sen kom det verkliga planeringsarbetet:
Var ska de sås?


Kryddväxter är lätt: de hamnar i kryddlandet så klart.
Där finns det gott om plats, eftersom jag rensade där i somras.

Grönsakerna är inga större problem heller,
jag har en ruta i min odlingsram som är ledig så fort rosorna kommit i sina krukor,
och en ruta som ska rensas på jordgubbar och (o)gräs.
Tidiga sorter i den förra och sena sorter i den senare.


Prydnadspumpan ska få bo i komposten,
om den gror.

Men blommorna då?
Luktärterna behöver ju stöttas också...


Skulle vilja ha som Isa hade förra året, med skirt tyg bland rankorna,
men  var skulle det vara?


Det får bli krukorna jag fick av grannen förra året, då med svartöga i.

Ringblommorna?
"Var som helst i rabatterna" säger PTI.
Men även om jag välkomnar de gula och orange färgerna i min trädgård,
vill jag inte ha dem var som helst.
Min vita rabatt ska vara vit och inte orange!
Och den vit-blå-rosa rabatt med spiror ska minsann inte bli orange!
Det får nog bli kruka där med...

Krassen skulle jag vilja ha klättra någonstans.


Kanske kunde barnen hjälpa mig att hitta en bit av muren där det inte är kul att klättra,
så kan vi sätta hönsnät åt den att klättra på där.
Så blir det ännu mer barnens mur...
Men det låter ju jättebra ju!
Undrar om jag inte ska ha fler sorter...
Några som inte har passerat bäst-före-datum...
En snabb koll på Frö med posten senare
kan jag konstatera att det finns en massa måste-ha-krasse!
Undrar om jag hittar nåt mer... 

Vad hände med min första mening i inlägget?
"Jag är inte en frömänniska"
Efter det här inlägget kan vi väl enas om ett rungande
"Jo, pyttsan!"


3 kommentarer:

Jutis sa...

Haha! Det verkar bli fullt upp för dig på fröfronten trots allt! Trevlig kväll!

Hélena sa...

Jo du, så kan det bli :-) När mitt trädgårdsintresse började trodde jag aldrig, aldrig att jag skulle pyssla med fröer. Tog för lång tid! Nu står jag här med en sisådär 300-400 småplantor...redan! Jo, pyttsan var rätta ordet.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Pernilla/Spira Trädgårdsdesign sa...

Det där känner jag igen mig i... I år ska jag i alla fall inte ha någon tomatplanta för det är inte min grej (eller jag skyller på ej lämplig odlingsplats). Hoppas det går bra med fröerna... ser muren framför mig - den kommer bli kanonfin. Kram