onsdag 25 april 2012

Återbruk

En väldigt stor trädgårdstrend verkar vara återbruk.
Jag tycker att man ser det överallt, 
och det går inte att komma ifrån att det är en mycket god idé.
Ekonomiskt och miljövänligt i ett och samma paket.

Nu tänkte jag visa mitt eget lilla återbruksprojekt.


Stora tjejen hade en liten sandlåda när hon var liten,
men när barnen blev två tyckte vi att den blev för trång.
En ny och större byggdes (av överblivet virke från altanbygget)
och den gamla lades på skräphögen.


Nu har jag fiskat upp den därifrån för ett nytt ärofyllt uppdrag i trädgården.


Locket skruvas bort, så att det bara återstår en ram.
I botten placeras gamla jordsäckar, som jag sprättat upp.


I ramen fyller jag sedan på med jord
och vips har jag någonstans att plantera udda växter,
som inte har hittat sin plats i rabatterna än.


Tidigare har jag haft dem i en av mina rabatter,
men det är inte så roligt att ha ett plottrigt gytter på bästa platsen.

Första hyresgästerna blev mina bolltistlar,
som fick lämna plats medan jag rensar deras pinsamt ogräsbemängda växtplats.
För att få bort alla kirskål- och kvickrötter
fick jag göra två ruggar till nio.
Så det kan bli...

När de fått komma tillbaka ska jag börja flytta om växter
och se till att jag blir nöjd!

Dessutom
-kanske någon  undrar var jag fått jorden ifrån?!


Räddningen heter 5 för 100 kr! Två dagar i rad...
=)

8 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Snyggt, smart och bra för både miljö och plånbok. Det är så himla skönt att vi börjar återgå till lite mer normala konsumtionsvanor efter decennier med tokhandlande av nytt, nytt, nytt.

Kram

Anonym sa...

Smart, nu vet jag vad jag ska göra med ungarnas sandlåda den dagen de tröttnar! ;) Kram Hanna

Hélena sa...

Visst är det toppen att kunna återanvända sånt som man inte har någon funktion för längre. Snygg var den dessutom, silvergrå. Smart att ha ett ställe där man kan lite plantor som man inte vet var man ska ha dom.
Ha det bäst!
Kram Hélena

AnnCharlotte sa...

Så fint patinerad dessutom....
Och nio av två....å kan man känna sig rik :)
Ha det bra :)

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Jag gillar återbruk och här hemma sparas mycket "som kanske kan användas till nåt i trädgården" prylar...
Oftast hamnar det i carporten, men vips har det trollats till något nytt och användbart.

Perfekt odlingsbädd du fick!
/Eira

Törnrosa sa...

Sicken urfin bra-att-ha-rabatt du ordnade. Men undrar just om du nänns flytta brt växterna därifrån sen´...
Hej från Törnrosa

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Visst är återbruk bra på många sätt och vis!
Bra idé med en speciell odlingslåda för "växter på vänt att planteras". Det händer ju inte alltför sällan att man kommer hem från plantskolor med helt oplanerade inköp och den stora frågan är då alltid - VAR ska dessa planteras?!
Hm, får nog fundera ut om jag kan ha en sån låda/rabatt någonstans...
Ha det gott. Kram, Ingela

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Ja visst är det både smart och miljövänligt med återbruk! Praktiskt med en parkering för växter som inte hittat sin plats än.

/Annika