lördag 14 april 2012

Trädgårdsmässa

Trädgårdsföreningen Acchleja har tillbringade gårdagen på trädgårdsmässa i Älvsjö.
Redan klockan nio öppnar de sina portar, 
så vi hade bokat in avfärden 7.30.
Jag som numera knappt är talbar före åtta fick mig en rejäl utmaning på morgonen! 
Puh!

När vi kom fram, bara några minuter efter nio
satt vi kvar i bilen en stund, med kaffetermosar och finfina kakor.
Helena, som enligt traditionen står för fikabrödet vid våra mässbesök,
hade bakat härligt krispiga chokladsnittar.
Nästan som kolakakor, men med choklad. 
Mums!

Efter en stund plockade Catrin fram en liten överraskning:
"pippikakor" (chokladkakor med pärlsocker på)
som hennes dotter bakat speciellt till oss!
Det tackar man så klart inte nej till! =)

När imman på rutorna började skymma sikten ut
var det dags att äntra mässhallen.


Temat för årets mässa var
"Nya oväntade kombinationer och inspirerande kollisioner!"
och det fanns många roliga planteringskärl att inspireras av.



Den här dukningen tyckte jag var häftig!
Ser ni att stolsdynorna är av klöver?
Och rödbetssoppan kvalificerar lätt in i kategorin "raw food"!


Drottningholms slottspark bjöd på en vacker sandlåda.
Man får anta att det är en liten prinsessa som ska leka där när hon är hos mormor och morfar,
för vilket annat barn som helst skulle snart sabotera inramningen!

Jag fick med mig några saker hem också...


Mitt standardinköp på mässan är sättpotatis.
Jag tycker det är så trevligt att köpa potatis direkt av Larsvikens,
och kunna ställa frågor om sorterna och odlingen,
att jag ignorerar det faktum att samma sorter finns i likadana påsar
även på handelsträdgårdarna hemma.
Den här gången blev det min vanliga sort: Maris Peer,
samt två nya sorter, Casablanca och Vales Emerald,
då jag planerar att utöka odlingarna i år.

Dessutom
-har jag träffat en massa trevliga bloggare!
-kommer det nog lite mer om mässan framöver. Det blev många intryck!


8 kommentarer:

Hélena sa...

Vad roligt att ni hade en härlig dag. Ska bli kul att se mer.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ulrika sa...

Jag ser att jag missat lite, såg aldrig sandlådan eller det dukade bordet tror jag! Kul var det att träffas på bloggträffen!

Kram Ulrika

Tant Otteskrufv sa...

Just potatis stod jag och velade över. Men det blev för tungknöligt bland plantorna i lasten så jag får köpa hemmavid.Kul att träffa dig och de andra! Nästa gång kanske jag känner igen er?

Garden of Sense sa...

Kul att se bilder från mässan. Jag ska dit i morgon.

Ha det fint//Laila

Hanna C sa...

Roligt att ses i går! Fick med mig både intryck och lite annat hem.
Trevlig blogg du har.
Kram Hanna C

Helens trädgård sa...

Förstår mycket väl att ni hade en jättetrevlig mässdag.
Fina bilder!

Ha det gott!

Anonym sa...

Så kul ni verkar ha haft, önskar att det inte var så långt till Stockholm!

Hihi, fnissar lite när jag föreställer mig Tage i den där sandlådan. Jag hade gett den max fem minuter, sen hade penséerna varit finfördelade! ;)

Kul med reportaget som Helena tipsar om idag, ska bli kul att se med av det. :) You go girl!

Kram Hanna

Christina sa...

Fina bilder! En sån sandlåda skulle man haft till barnbarnen! Undrar hur länge dom penceerna hade fått vara i fred!/Lila-Christina