tisdag 10 april 2012

Blöt men lycklig

Idag har det regnat hela dagen.
Små små droppar på min vindruta när jag åkte till träningen på förmiddagen,
Tätare, blötare droppar när jag var på väg hem.
Och sen blev det bara mer.

Ingen höjdare att gå ut i med andra ord.
Lättare att bara sitta inne och trädgårdssurfa,
kolla ifatt på trädgårdsprogrammen på play,
läsa lånade trädgårdsböcker
och dricka kaffe.

Men när jag hade gjort allt det 
tog jag på storstövlarna och regnjackan (som visserligen läcker som ett såll...)
och gick ut i min trädgård. 
Ändå.
Allt i enlighet med det drama jag beskrev för ett tag sedan.

På något konstigt vis lockade trädgården till nya idéer idag.
Det kliade i fingrarna att plocka fram spaden 
och skala bort grässvålen runt mina rosor på "nedre plan".
De sitter mitt i gräsmattan och jag är inte så förtjust i sådana planteringar,
men vi har ingen plan för någon större rabatt där, så jag lät bli.
För tillfället.

Mme Alfred Carrière
I stället gick jag en rosrunda och kollade vilka som överlevt vintern.
Jag blev glatt överraskad, eftersom 'Mme Alfred Carrière',
som jag brukar få klippa ner nästan till backen,
i nuläget har en gren med tydliga livstecken ända upp i toppen på rostornet.
'Thisbe' och 'Pink Cluster' verkar dock se fram emot en hård klippning.
Men de brukar blomma fint ändå, så jag är inte alltför nedslagen.
De i gräsmattan ser ut att må alldeles utmärkt. =)

Vid det här laget var jag drypande våt,
och grannarna som kom hem log lite överseende när de såg mig.

Och då!
Då föll mina ögon på den stackars rufsen med överblommade
(och nedtrampade)
snödroppar som sitter farligt nära gräskanten i rabatten.

Sedan vandrade blicken till min farstukvist och gruset nedanför den.

Tillbaka till snödropperufsen...
Ett leende spred sig över mitt ansikte.

Inte just den "rufsen", men ändå...

Jag har snödroppsinspirerats av Hannu Sarenström i flera omgångar,
men mest av det här inlägget,
att öka snödroppsmängden i min trädgård.
Grindhål och trappor är lite "extra special",
och eftersom jag varken har grind eller dito hål
fokuserar jag på trappen.

Jag funderar på om snödroppar skulle kunna överleva där i gruset vid min trapp,
och komma upp "ur ingenting" sådär på våren.
Det vore underbart!

Och här hade jag alltså hittat en bortglömd 
och uppenbart felplacerad "rufs",
som bara väntar på att bli flyttad till ett nytt, spännande ställe.

Spaden åkte fram i rödaste rappet, 
jag grävde en grop
slängde ner lite jord och lite sand
satte dit lökarna
och krafsade tillbaka gruset.
Vatten (trots regnet) och nu är det bara att vänta på nästa vår!

Sen gick jag in för att torka mig.
Blöt men lycklig!


4 kommentarer:

Hélena sa...

Tänk vad lite plantering kan göra! Och vad tålmodiga vi trädgårdsmänniskor är, bara att vänta till nästa vår :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Tant Otteskrufv sa...

Regn är inte dumt i alla lägen. Har man ett torrt och varmt ställe att gå till så gör det inte så mycket att bli våt.Eller om man är en nyplanterad liten en, då är det nog också gott med ett stril. Bara det inte blåser och är för nära nollan på termometern...

Helena sa...

Oj oj var ska detta nörderi sluta ;-)
KRAM från Acchleja Helena/PTI

Helens trädgård sa...

Regn har aldrig hindrat en trädgårdsvän från att hitta på projekt och gräva i trädgården :=)
Fast nog undrar grannarna ibland vad man sysslar med ;=)

Här har det regnat och gör det fortfarande men det hjälper bara snön som fortfarande ligger djupt att töa bort. Gräva i rabatt/jord får jag vänta med ett bra tag ännu.

Ha det gott!