måndag 23 april 2012

Äntligen vår?


Idag när jag åkte hem från jobbet slogs jag av att det var ett speciellt ljus.
Himlen ovanför mig var mulen, men lite längre bort över fältet...
Det drog ögonen till sig, lyfte mitt humör en aning och fascinerade.

Sen slog det mig:
Det var solen som lyste där borta!

Magnolia Stellata

Väl hemma tog jag täta rundor i trädgården,
före kaffet, efter kaffet, medan maten stod på spisen, efter maten...
Och när det var dags för eftermiddagskaffe satte jag mig ute.
Äntligen kaffe ute!
Jo, visst har jag suttit ute förut i år, men inte i april.
Den våren som var i mars är preskriberad nu, så det räknas inte längre!

Solen inbjuder till ett helt annat slags trädgårderande än mulet eller regnigt väder gör.
Det blir lite njutningsfullt pillande med småsaker.
Jag flyttade om några gullvivor i entréplanteringen,
ryckte några ogräs här och lite gamla perennrester där.
Jag lade jord över ett par kaprifolgrenar, så att de ska få rötter.
Det tyngsta jag gjorde var att köra upp ett par jordsäckar till min hörna med pirran.

När det regnar eller är mulet och lite kyligt blir det rejäla tag i stället.
"Ska jag ändå vara ute kan jag ta i ordentligt", liksom.
Då gräver jag så att jag har lera upp till knäna,
jag släpar buskar över gräsmattan och tar i av alla krafter.


Som om inte dagen var bra nog som det var,
avslutade jag den med en biltur på drygt två mil enkel resa till Alberga
för att lyssna på underbara Hannu Sarenströms föredrag.

Hannu, Helena och jag i Hannus trädgård 2009.
(Ja, jag var gravid då.)
Helena och jag representerade Trädgårdsföreningen Acchleja i kväll,
och så fort vi klev in genom dörren blev kvällen värd allt besvär,
eftersom vi möttes av varsin kram av huvudpersonen själv!

Föredraget var visserligen till stor del likt det vi lyssnade till i höstas,
men ändå något bättre.
Det är lättare att ta till sig andra gången, 
och huvudet surrar av idéer för nya planteringar.
Igen.

Ja, sen blev det ju en biltur hem, förstås,
och ett litet stopp hemma hos Helena.
Jag fick tre små daggkåpeplantor av henne,
och så stod vi vid hennes vårplantering och filosoferade ett tag.
Alltid lika givande!

Dessutom
-tipsar vi om utflyktsmål för trädgårdsintresserade med barn
på Acchlejabloggen. 

4 kommentarer:

Odlarlust sa...

Ja nu är det verkligen dags för värmen att komma. Eller hur!
Hoppas att ni hade en trevlig utflykt.
:-)

Hélena sa...

Jag är precis likadan! Ge mig regn och rusk och jag gräver. Inte helt perfekt kanske med tanke på hur geggig man blir. Härligt att kvällen var givande. Har aldrig lyssnat på Hannu, har inte lyckats tajma det rätt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Louise sa...

Min ena magnolia har snart helt utslagna blommor! visst är det roligt att titta på dem varje dag och se hur fort det går! Här är vädret helt tokigt. Iskallt, varmt, regn, blåsigt , allt i en salig villervalla. Skulle gärna lyssna på Hannu någon gångh. Ni verkar ha roligt i ert lilla gäng, ksnake något så dan gäng man borde "skapa"? Det är någon form av plåttunna jag har till regnvatten. Vet faktiskt inte om det är zink! Har inte funderat på materialet konstigt nog... Jag har tre likadana, två har jag borrat hål i botten och planetar i. Ryvärr finns inte butiken kvar som sålde dem, jag köpte dem på rea på Villa Älde i Halmstad men butiken är nedlagt.

kram louise

Tant Otteskrufv sa...

Ja nu har vi haft bakslag så det räcker!Fast om vi ska ha fem så fattas ännu ett.Mer vår åt trädgårdsfolket är en paroll jag kunde marschera under om en vecka:)