fredag 20 april 2012

Det spritter i mitt trädgårdsjag!

Jag är verkligen som en kalv på grönbete just nu!
Trädgården har vaknat och jag med den.
Jag vill ut, ut, ut och göra precis allt precis nu!
Även om det regnar snöblandat...





Resultatet blir att jag gör lite här och lite där,
hoppar fram och tillbaka, pysslar med allt,
och sedan står en massa oavslutade projekt och väntar på mig.
Då känns det plötsligt inte lika bra längre,
men snart är jag ute och kommer på ett nytt projekt att börja med.

Till slut inser jag att det inte håller.
Jag måste strukturera mig,
men fasar för att det kommer att kännas som ett tvång,
att jag kommer att tröttna och att ingenting blir gjort...


Jag sätter mig ner med min lilla blommiga bok,
där jag skriver ner allt som har med trädgård att göra,
och så gör jag en lååång lista på allt jag har påbörjat.
Sen fyller jag på med sånt jag har tänkt börja med.
Och till slut skriver jag dit sånt som jag kommer på medan jag skriver.

Jag tittar på listan och funderar på vad jag ska göra först,
väljer det som har väntat längst på att bli färdigt och sätter igång.
När jag behöver ett avbrott tittar jag på listan igen,
för att se om det finns något litet projekt att göra emellan,
och så gör jag det.


Sen kommer det mest fantastiska av alltihop:
Strykandet!
När det där lilla projektet är klart kan jag stryka det från min lista,
och det känns så fantastiskt bra att det spritter i mig igen.
Det var inte alls trist att strukturera sig!
Jag blir ju klar! Hurra!

Nu har jag klarat av sju punkter på min lista,
både större och mindre projekt.
Ett par nya har tillkommit, men det gör ingenting!

6 kommentarer:

Hélena sa...

Jag bara ler för precis sån är jag också. Det är ju roligt med listor och få stryka punkter. Jag älskar att skriva ner att-göra-listor. Dessutom blir jag så mycket mer effektiv och får saker klart. Låter kanske tråkigt men tvärtom, jag får energi påfyllning av att göra klart små projekt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Törnrosa sa...

Då är vi tre; Pilgrim, du och jag, som älskar liastor i fina böcker, att stryka det gjorda och inte låtsas om det ogjorda.
Hej hopp!
Törnrosa

Ulrika sa...

Tror jag får börja med listor jag med, så kanske det blir nåt mer gjort...just nu så sätter vädret käppar i hjulet!

Kram

Trädgården på Höjden... sa...

Jag skriver också listor. Det är så mycket jag vill göra. Ska dock verkligen försöka fokusera på köksträdgården nu. Det hela blev ett bra mycket större projekt än jag tänkt från början. Kärt besvär...

Hälsar Åsa

Tant Otteskrufv sa...

Och så blev vi fyra:)
Fast jag måste erkänna att mina listor ligger lite här och var, inte bara i trädgårderarboken...

Rose Garden Malevik sa...

Hej Caroline
ja nu e man bra sugen :)
å missa nu inte,,,,,,,

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
HÅkan