fredag 27 april 2012

Trädgårdsterapi och ogräsmeditation

Jag brukar ofta använda mig av uttrycket trädgårdsterapi,
och jag vet att det även från professionellt håll är ett vedertaget begrepp.
Man mår helt enkelt bra av att hålla på med trädgård!


För min del är det ibland av det lugna harmoniska slaget, 
men lika ofta får musklerna arbeta hårt medan sinnet kopplar av.

Idag låg jag på knä och rensade kopiösa mängder rotogräs 
i en gammal plantering som ska bli som ny, är det tänkt.
Efter ett tag började tankarna vandra, 
fingrarna klarar uppdraget utan någon större sinnesnärvaro.
Jag slogs av att något så negativt laddat som ogräs och ogräsrensning
kan vara så positivt på ett helt annat plan.
Att slitgörat som mången gräsmatteförespråkare hävdar att de vill slippa
är det som får mig att må bra just idag.

Undrar om ogräsrensarskräcken och lättsköttvurmen 
har sitt ursprung i nutidens stressade samhällsklimat?
"Det får inte ta tid."
Men det är tiden som behövs.
Tid att filosofera och meditera.
Jag hittar tiden mitt bland ogräset. =)

Sen blir ju också resultatet en extra bonus.
Tillfredsställelsen över en ogräsfri plantering
kommer att ge mig sinnesfrid framöver. 
Och när ogräset kommer tillbaka får jag ett nytt tillfälle att meditera.

3 kommentarer:

Törnrosa sa...

Men så är det! Att hålla på i trädgården tar energi men ger än mer tillbaka. Härligt komma in på kvällen och nästan somna med huvudet i maten efter en dags grävande. DET är positiv trötthet.
Hoppas helgen blir full av sådan trötthet!
Kram från Törnrosa

Hélena sa...

Visst gör man det, mår bra av att hålla på med trädgård. När jag har det tuffast på jobbet är trädgården den bästa rensa-hjärnan-redskapet. Funderar seriöst på att införa en trädgårdtimme i veckan som friskvård. Som chef har man alltid en, eller flera, mer eller mindre märkliga medarbetare och då krävs det att man har någonstans att avreagera sig...gräva är en chefs bästa terapi :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Carinas Trädgård sa...

Du har så rätt, vi måste låta saker och ting få ta tid och inte alltid ha så brått. O visst är det underbart att aedan få njut av resultatet. Hade aldrig orkat med mitt jobb om jag inte haft min trädgård.