torsdag 5 april 2012

Under trädgår'ns vingar kom!

Nu utspelar sig följande lilla drama här hemma varje dag:

Under trädgår'ns vingar kom!
Ropar trädgården lockande där utifrån. 

Det gååår inte!
Ropar jag tillbaka, när jag ser den frusna jorden,
den isande vinden och de hotande frostnätterna.

Kom ändå!
Ropar trädgården uppfordrande.

Så då gör jag det.
Kommer ändå.
Hukar under de värsta vindarna
och pillar med nåt som faktiskt går att pilla med,
frostnätterna till trots.

Och så upptäcker jag att det är rätt skönt att vara ute.
Inte rent temperaturmässigt, förstås,
men mentalt.


Idag grävde jag upp en dagliljerugge 
som bestod av lika delar daglilja, knölklocka och gräs.
(Den sitter nära stenarna som omgärdar rabatten,
så jorden är lite mer grävvänlig än på andra håll...)

Sedan 2007 har jag suttit och rivit upp de små knölklockebladen,
i hopp om att trötta ut den så att den lämnar dagliljan i fred.
Nu i vår läste jag Karin Berglunds Blombok
och lärde mig att knölklockan är en luring.
Rötterna är tunna lägst upp under jordytan och går lätt av,
så att man tror att man fått upp den lilla rottråden.
Men lite längre ner är det en tjock, morotsliknande rot, 
som lever och frodas trots mina små försök.
Den skickar helt enkelt upp nya blad åt mig att riva upp.

Nu förklarade jag krig och var beredd att offra dagliljan 
om det blev nödvändigt.


Eftersom rabatten där dagliljan har suttit ska göras om
och jorden helt ska bytas ut,
bestämde jag mig för att plocka bort knölklockans rötter
ur dagliljans rotknippe och rädda min älskling.
Samtidigt passade jag på att dela den
(eller egentligen hade jag inget val...).


Det blev (om jag räknade rätt) åtta nya plantor,
som jag satte i krukor.
(Jag älskar mitt planteringsbord!)


Hoppas att de klarar sig tills det är dags att sätta dem i nya rabatten!

Dessutom
- åker Trädgårdsföreningen Acchleja till Zetas i Huddinge 
på påskdagen. Det skulle kunna bli en trevlig tradition!
- är det väl ingen som har missat att gilla Acchleja på facebook?!
Gilla-knapp finns här till höger.

3 kommentarer:

Berit sa...

Knölklockan är ingen kul grej att få in i sin trädgård,svårutrotad..
Jag önskar dig en underbar och fin påsk!!

Pernilla/Spira Trädgårdsdesign sa...

hihi, rolig skildring av det hemska vädret. Ja det här vädret passar bättre för innepyssel och drömmande, man kanske skulle göra en sista beställning av fröer...

Glad Påsk!

Hildas Hem & Trädgård sa...

Glad Påsk!!! Vi ses!