lördag 31 mars 2012

Min trädgård


Jag tänkte ge mig på en helhetsbeskrivning av min trädgård.
Jag tror nämligen inte att jag har gjort en sån.
Det är 1500 kvm villatomt i skogskanten, nästan på landet.
Välkomna in!


Det första man ser när man kommer in i min trädgård är en lång stenmur.
Det är ryggraden i trädgården.



Den skiljer de första två nivåerna i min trädgård åt,
den ger värme och skydd åt ömtåliga växter,
den ger karaktär åt en än så länge bara påbörjad trädgård.


Och så är den en fantastisk klätterställning för barnen! =)
(Även om jag inte alltid är så glad när min två och ett halvt-åring klänger på den...)


Alla stenarna har sitt ursprung i trädgården,
men de flesta syntes inte förrän vi började gräva för att bygga huset.
Idén med murarna kommer från vår grävare,
som lirkade och pusslade för att få ihop dem.


Framför muren ligger en stor outnyttjad gräsmatta.
Nästan 200 kvadrat fullt funktionsduglig planteringsyta,
och den slösar vi bort på gräsmatta,
som inte ens är särskilt fin!
(Jag har förstås valt en bild som understryker hur död ytan är.)
Jag behöver väl inte säga vem som bestämt att den ska vara där?! 

Jag har massor av idéer för den ytan, 
men någon hävdar att den behövs för diverse spel och lekar.
Men när det någon enstaka gång spelas eller leks i vår trädgård...
Ja, då håller man till någon helt annanstans!


På väg upp till nästa nivå passerar man min entréplantering, som är extra fin på våren.
Här finns till exempel mina beryktade vintergäck.
Och längs murkrönet åt båda hållen finns fler planteringar.
Vi har nu kommit upp till min skrytdel vid entrén!


Här finns flera stora planteringar som jag försöker hålla i gott skick.
(Från trappen har jag överblick över fyra av mina fem planteringar)
I mina drömmar finns en stor fin pergola i hörnet mot grannen,
och gången som leder fram till den är inbäddad i grönska och växtlighet.


I verkligheten finns det en grusplan på den öppna gräsytan,
men finns det drömmar finns det hopp!


När vi ändå är åt det hållet kikar vi runt hörnet
och där ser vi "min hörna", som ska inredas i år.
Planteringsbord, förvaring för jordsäckar, krukor
och allt möjligt smått och gott. 


Sedan går vi åt andra hållet och kommer till min köksträdgård.
Bortsett från planteringen längs murkrönet
ska allt i köksträdgården gå att äta, det är min vision.
Äppelträd, vinbär- krusbär och hallonbuskar
och ett björnbärsstaket som jag är särskilt stolt över.


Sedan är vi framme vid tredje nivån, bakom huset,
där vår gigantiska altan breder ut sig.
I nivå med vår altan kommer så gräsytan som verkligen används till lek och spel.



Barnens hörna innehåller, förutom diverse lekredskap
även ett jordgubbstorn, som lite senare i sommar ska digna av jordgubbar,
som barnen så klart får första tjing på.


I ett hörn finns årets favoritprojekt:
Dagliljekullen, en stor yta som ska planteras med blandade dagliljor.


Mitt i finns en stor platt sten, till vilken jag ska lägga trampstenar.
Där ska jag stå och njuta av mina favoriter,
alla de finaste ska sitta närmast stenen.

Ja, det var det hela.
Hoppas att ni orkade hänga med hela vägen!

8 kommentarer:

Hildas Hem & Trädgård sa...

Tänk va trist det skulle vara om allt redan var klart. Vad skulle du ha att drömma om!?

Kramar till dig denna snöiga lördag

Hélena sa...

Oj, vad många härliga drömmar och projekt. Ser ut som vi har många likheter i våra liv, stenmur, en trädgård i utveckling, en två och ett halvt-åring, någon som vill ha kvar gräsmattan :-)
Ska bli roligt att följa dina projekt!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Tant Otteskrufv sa...

Tack för rundvandringen. Det blir spännande att följa växandet:)

Jutis sa...

Tack för en trevlig rundvandring! Ser fram emot att följa dina spännande projekt. Den där dagliljekullen kommer bli fantastisk! Kram

Trädgården på Höjden... sa...

Tack för rundturen. Så kul att få en helhetsbild och få veta lite mer om dina tankar och planer kring trädgården. Vi har också flera stenmurar här hemma på Höjden och jag tycker de är så vackra och ger fin karaktär till trädgården.

Hälsar Åsa

Lotta sa...

Vilket roligt inlägg! Det var verkligen kul att följa med runt i trädgården och få ta del av dina tankar och planer. Den där stora gräsplätten som bara måste finnas 'ut ifall att' känner jag igen.
Kram

Monica sa...

Tack för denna trevliga vandring i din trädgård, hittade dig på FB. Jag är mycket förtjust i att besöka trädgårdar både live och virtuellt. Har också en blogg som jag använder ibland, för mitt stora intresse är trädgård. Kikar runt lite till din gång med betongplattor lät ju spännande. Har Öppen trädgård här den 10 augusti, Välkommen live eller på min blogg! Ha en go vecka än har jag inte börjat arbeta,är med i skolans värld, (specialpedagog). Mvh Monica

Anonym sa...

Jättetrevlig blogg kommer med säkerhet att besöka den igen.

MVH Lena Dahlgren