onsdag 23 juli 2014

Trädgårdsmål dagliljor

Ett av årets trädgårdsmål är 
Ännu mera dagliljor!


Så här mitt i året tänkte jag kolla hur jag ligger till med det målet.

"Ännu mera" antyder en jämförelse med andra år, 
och eftersom förra årets (uppnådda) mål var Så många dagliljor som möjligt,
ligger det nära till hands att jämföra med just förra året.

'Schnickelfritz'

Och minsann: jag har två nya sorter i år!
'Schnickelfritz' och 'Apricot Beauty' är mina nykomlingar så här långt.

Hittills har jag (haft) knopp i 39 olika sorter, mot förra årets 34,
och jag har inte slutat kolla de kvarvarande efter knoppar än.
Har jag riktig tur kanske en sen sort överraskar!

'Grey Witch'

'Mauna Loa', 'Ice Carnival', 'Grey Witch'
samt två namnlösa, en vit och en gul,
bjuder på knoppar i år till skillnad från förra året.

Första blomman slog ut 2 juni i år, en hel dag tidigare än förra året.
Längre säsong, alltså! ;-)

Ha det fint!

1 kommentar:

Unknown sa...

Otroligt vackra daglijor och en fin blogg.
/Charlotte