söndag 28 april 2013

Vårtecken 28 april

Här har vi haft en härlig vårhelg,
och här kommer vårtecken blandat med vad jag har haft för mig.



Först ut är vårstjärnorna i entréplanteringen,
som jag tror har förökat sig sedan jag planterade dem.
Lökarna sitter och trängs, och ser ni de små stråna till höger?
Jag tror minsann att det är frösådder.


I år kom en liten vårstjärna upp i gruset som omger entréplanteringen.
Den har jag definitivt inte planterat där!


Idag har jag misslyckats lite med fotograferandet,
men här syns i alla fall att rabarberknopparna har börjat spricka upp,
och man ser hur fint de packat ihop de stora bladen där inne.
Förra veckan var det bara de röda knopparna, så det händer en del på en vecka!


Ytterligare en dålig bild, men motivet är desto bättre.
En liten viol har slagit ut!
Både jag och Stora Tjejen intog magläge för att sniffa på den,
men vi är tveksamma till att det är en luktviol.
Visserligen är vi båda lite tilltäppta i näsregionerna,
och jag lyckas nästan aldrig känna den där karakteristiska violdoften,
så jag låter det vara osagt...


Nu lämnar vi vårtecknen lite åt sidan, och tittar på min Dagliljekulle.
Jag har nämligen rensat den lilla gångstigen upp till stenen i mitten,
och placerat den under svarta plastsäckar i väntan på gjutning av trampstenar.
Tanken är att de ogräs jag missat ska förtvina därunder,
och att jag ska slippa rensa igen när det är dags.


Och så har jag och mina tjejer gjort ett insektsbo,
starkt inspirerade av barnens faster, tillika min PTI.
Läs om hennes projekt här.
Tyvärr satt det inte kvar så länge, 
så nu ligger det inne i väntan på en ny plats i trädgården.
Hoppas att det inte är någon som flyttar in medan det ligger där...

Och till slut är det dags för nästa bild i min bildserie.


Det är inte så stor skillnad från förra veckan,
men häcken är betydligt lägre nu, 
och en massa vinterleksaker har försvunnit på höger sida av farstukvisten.
Det är nog allt. Jag väntar fortfarande på grönskan!

Fler vårteckenspanare hittar du här.

Ha det fint!

1 kommentar:

Caroline sa...

Fina vårtecken hos dig, det är på gång ser man!
/Caroline