söndag 30 december 2012

Bästa limpan

Idag tänkte jag bjuda på ett recept som inte har det minsta med trädgård att göra.
Anledningen: det är så GOTT! =)
Och enkelt.
Bara fördelar, med andra ord! 


Jag bakar det främst såhär runt jul, eftersom brödet blir alldeles ljuvligt som skinksmörgås,
men det funkar när som helst.

Ingredienser:
1 hg jäst
1 liter ljummet vatten
1 msk matfett (smält eller flytande)
1 tsk salt
500 g farinsocker
2-3 tsk brödkryddor (anis, fänkål och kummin)
ca 2 kg rågsikt
Observera hur enkelt det är: nästan bara hela mått, hela paket eller så. =)

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Blanda matfettet i vattnet och häll över jästen. Rör om tills jästen löst sig.
Rör ner salt, farinsocker och kryddor, samt det mesta av mjölet. (Spara en del till utbaket.)
Låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Baka ut till 6 limpor i formar eller 4 limpor i långpanna (med folie emellan).
Låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Grädda i 200 grader 30 minuter.
Enkelt, jag sa ju det! Samma tid och jämna gradantal. =)

Ja, jag antar att denna limpa faller bort om man siktar på GI eller LCHF, men det gör inte jag!

Ha det fint!

5 kommentarer:

Helena sa...

Ja den är jättegod!Synd bara att jag vart utan till jul i år ;-)
KRAM från mig!

Lotta sa...

O, så frestande! ...och jag som är belagd med bakförbud av en ovanligt samstämd familj. Sen har jag ju alltid misslyckats, men allt från recept ur 'Baka med din tvååring' och färdig limpmix från Kungsörnen. Men jag kan ju alltid dela med mig av recepten till de som kan baka och detta ska definitivt vidarebefodras. Tack och ha ett riktigt Gott Nytt År!
Kram

Villa Ryttarängen sa...

Har ett liknande recept och dom är suuuuuupergoda.. Kraaam Pia, Gott slut på året!

Törnrosa sa...

Mmm, så gott. Nu blev jag riktigt sugen på hembakat bröd.
Hej från Törnrosa

Margot sa...

Låter gott!
Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!