onsdag 11 juli 2012

Leve naturen!

I år blev det inga blommor på min fläder, och alltså ingen fläderblomssaft.
Min PTI erbjöd villigt sina blommor till mitt saftmakeri, 
men tyvärr hann jag inte plocka dem innan de blommat över.
Jag siktar nu på fläderbärssaft istället,
men det vore ju gott med fläderblomssaft också...

Då gör man som så...


...att man tar sig ut i naturen i stället!

Längs grusvägen som går förbi hemma hos mig, en knapp kilometer härifrån, 
växer inte mindre än sex fläderbuskar i olika storlek.
I enlighet med allemansrätten skördar jag mina fläderblommor
och cyklar nöjd hem och sätter en sats saft.


Självklart har jag först sett till att det är den äkta, giftfria flädern (Sambucus nigra),
så att inte saften råkar bli en giftig häxbrygd.
Den äkta flädern har flata blomklasar, 
medan druvflädern (S. racemosa) har runda.
Det finns även en örtartad fläder med flata blomklasar, sommarfläder (S. ebulus),
men den har röda ståndarknappar istället för ljusgula.
Både druvflädern och sommarflädern är giftiga.
(fakta från Den virtuella floran)

2 kommentarer:

Lotta sa...

Det är bara så himla gott med hemlagad flädersaft. Jag har massor med druvfläder och några inplanterade äkta.... någon gång ska jag ge mig på saftningen ... och hoppas jag tar rätt..
Kram

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Så lyxigt med fläder i närheten! Skulle väldigt gärna göra både fläderbärs och blom-saft!

/Annika