söndag 25 mars 2012

Pyssel och våfflor

Idag var Acchlejorna inbjudna till påskpyssel och våffellunch hos mig.
Även de små acchlejorna (våra barn) var inbjudna, 
så endast det faktum att varken Petra eller Catrin kunde närvara,
gjorde att vi fick plats vid bordet allihop. ;-)


Det klipptes och klistrades, 
målades och pillades med allt möjligt.

Resultatet blev hippie-chica ägg,


knubbiga kaniner


och hjärthönor (med galna ögon).

Lena och Helena förbarmade sig över barnens pysslande,
så jag hade tid över för ett eget pyssel.
Jag hittade det hos Tant Ninette, och jag var bara tvungen att prova!


Jag började med att sortera vanliga rörpärlor.


Sen lade jag pärlorna i smorda pepparkaksformar
eller i de fall jag inte hade någon passande form:
hemgjorda formar av aluminiumfolie.

In i ugnen, 200 grader, bara några minuter,
så såg de ut så här:


Sen i med en tråd
(mycket praktiskt med hål lite överallt)
och hänga där det passar.

Tyvärr fick jag inte den briljanta idén att fota dem
innan det blivit dåligt ljus,
så håll tillgodo med denna dåliga bild.
Jag vill ju i alla fall visa hur de blev.


När pysslet var avklarat ställde jag mig vid våffeljärnen
och fixade lunchen.

Foto: Helena

Sylt och grädde är ju ett måste till våffeldagens våfflor!


Slutligen tog vi en runda i min trädgård.
Det är ju inte så mycket att titta på så här års,
men tre trädgårdsentusiaster hittar såklart något att titta på ändå!

2 kommentarer:

Kia sa...

Hej!

Vilken kul idé med rörpärlorna! Kanske man ska prova med barnen.

Ha en toppen vecka.
Kram Kia

Lövkojan sa...

Vilken jättehärlig idé med rör pärlorna, får man användning för formarna någon gång mer per år också:) kram Marie-Louise