torsdag 10 november 2011

Om att kupa rosor

Var just inne på Facebook, och fick upp det senaste från odla.nu.
Det stod om att kupa rosor, och när jag läste artikeln började jag såklart fundera på hur jag gör.


De som sitter i krukor på sommaren får automatiskt en form av kupning
när de kommer ner i jorden inför vintern.
Lite värre är det de år jag inte hinner få ner dem...


De som sitter i gräsmattan gör jag ingenting åt.
Det har visat sig gå bra ändå.
Det är kanske extra tåliga rosor jag har där.

Just i år fick Martin Frobisher ett extra jordlager runt rötterna,
eftersom mycket försvunnit när jag rensade bort en envis brännässla
som gillade det ostörda läget intill rosen.
Där kommer ju inte gräsklipparen åt...
Ingen kupning dock.


Sen har vi de som sitter i rabatterna.
Nevada klarar sig utan.


Thisbe fryser ner, men kommer tillbaka fint och blommar varje år, så det är inga större problem.
Ehrm, ja, det vill säga... Den som dog första vintern klarade sig ju lite sämre då... :S

Så kommer vi till mitt sorgebarn.


Min härliga klätterros Mme Alfred Carrière.
Hon fryser ner till marken varje år, men oftast hinner hon blomma ändå.
Så icke i år. Det blev inte ens en knopp. =(
Där skulle jag nog satsa på en kupning, och se om nästa år kan bli bättre.
För hon är ju så vacker när hon blommar!

Även Queen of the Musks skulle säkert vinna på en kupning,
om jag bara kom åt hennes rötter...
Nästa år ska jag förhoppningsvis hinna med en makeover i hennes rabatt.

Dessutom
- skiner solen idag igen. Tredje dagen i rad!



3 kommentarer:

Helena sa...

Kan ju hjälpa alla dina rosor under vintern efter som ni har det lite tuffare på vintern hos er...samtidigt vill man ju inte 'klema'bort dom!
KRAM från mig!

Tant Otteskrufv sa...

Jo, visst brukar jag kupa, men inte innan det frusit på ytan. Jag brukar vänta till efter första snön, som ju ändå töar bort.Läggar man på för tidigt så håller man jorden varm för länge och det ovan mark mognar inte av som det ska, har jag fått lära mig.

Skogseva sa...

Jag har aldrig kupat någon av mina rosor, men så är också de flesta här hos mig av den kanadensiska sorten eller ur albagruppen. förmodligen tuffa rosor som klarar det mesta. I år tänker jag vara lite snäll och lägga på lite granris, men det är bara för att jag 'råkat' få en stor bunt i min hand...
Hälsar Eva