lördag 3 september 2011

Äppelskörd

Idag fick min sambo äntligen smaka de fantastiska Röd Melba-äpplena.


Som han har längtat!
Nu är vi i alla fall tre dagar in i september,
färgen är intensivt röd
och ett av äpplena hade ramlat ner av sig självt.
Alla tecken tyder på att det är dags att skörda. =)

Äpplet som fallit blev efterrätt
(när jag skurit bort det stötta),
och det var himmelskt gott.
Vi skar bitar av det rödstrimmiga fruktköttet och njöt.

Ytterligare tre äpplen plockades ner
(två lite blekare lämnades på grenen),
och för första gången i mitt liv kunde jag bjuda på alldeles egen äppelpaj.
Det var min bror och brorson som fick äran att uppleva detta stora ögonblick.

Vi har också plockat upp de sista potatisarna.
De hade blivit lite skorviga av sin långa väntan på skörd,
men de var klart ätbara.
I morgon blir det nog stekt potatis av resterna.

Jag älskar att skörda ätbart i min trädgård!

Inga kommentarer: