fredag 19 augusti 2011

Ett regnigt Zetas

Då och då tar jag bilen upp till Stockholm för ett besök på universitetet,
eftersom jag gör mitt bästa för att långt om länge få ut min lärarexamen.
På väg hem brukar jag, om tiden stämmer med öppettiderna,
klämma in en caffe latte på Zetas trädgårdscafé.
Något måste jag ju ändå få i mig innan jag tuffar hemåt,
och varför inte ta tillfället i akt och få en trädgårdsupplevelse?!

Idag var det ett introduktionspass som hägrade och på väg dit var solglasögonen på.
Precis innan jag klev in i bilen för avfärd mot Zetas kom första regndroppen.
Väl framme var det ett ihärdigt regn som strilade ner över mig
och även över uteserveringen.


Men är jag på Zetas ska jag sitta ute,
och de har skapat förutsättningarna genom att spänna upp en segelduk över en del av serveringen.

Att fika i min ensamhet är inte en favoritsysselsättning,
men den här gången kom jag i samspråk med mina bordsgrannar
(jo, det var fler som ville fika ute i regnet)
och fick briljera med mina trädgårdskunskaper,
då jag kunde identifiera benveden som växte strax intill. =)

Resten av trädgårdsupplevelsen blev däremot lidande av regnet.


En kort sväng till dagliljorna (så klart)
och ett snabbt foto på höstanemonerna som ramade in gångarna.
Det fanns ingen tid att fundera över bildkomposition, bara snabbt upp med mobilen
och sedan in med den under tröjan innan den blev alltför blöt.

Sedan blev det en inomhusrunda
innan den regniga och långsamma färden hemåt tog sin början.

2 kommentarer:

Helena sa...

Näe fika själv är ingen höjdare.Men lite lyxigt än då.Jag menar ta sig tid att sitta ner fasst man är själv :-)
KRAM från mig!

Jutis sa...

Låter ändå ganska härligt att sitta där på uteserveringen under tak!