tisdag 14 juni 2011

Dagens ogräs: tistel

 

Idag gav jag mig in i djungeln i rabatten som jag kallar murrundeln. Där var det tistlarna som bestämde, och de fanns i alldeles för stort antal.


Juryn var helt enig när Dagens Ogräs utsågs. :P

Tekniken var enkel: handskar på, ta tag långt ner på tisteln och dra uppåt.
För det mesta kommer en lång rot med, så verktyg känns överskattat.


Armarna fick ta lite stryk, förstås, och några av växterna blev stukade av min framfart. :/
Men jag arbetade mig systematiskt igenom rabatten och snart hade jag en stor hög samlad på gruset.


Det känns skönt att de är borta, nu är det bara resten kvar...

3 kommentarer:

Christian sa...

Tistlar är mitt favoritogräs. Sen tycker jag att murrundeln kanske skulle må bra av ett binde-streck för att inte uppfattas som en australism :-)

Helena sa...

Om nu Herr Christian ;-) har tistlar som favorit ogräs så kanske du ska bjuda hem honom för en stunds bekantskap med dessa :-)
så får vi höra sedan om han är lika förtjust!
KRAM från Acchleja Helena/PTI

Tant Otteskrufv sa...

Tistlar är ju så vackra när de blommar och fjärilarna älskar dem, varför måste de bre ut sig så förfärligt:(Om man ändå kunde använda dem till gödselvatten eller nå´t som med nässlorna.