onsdag 21 mars 2012

Heldag


Idag fick jag en heldag i trädgården.
Och inte bara en heldag vilken som helst, 
utan en heldag med sol och värme och massor av energi.


Mitt i det vinterglåmiga lyser en liten sol.


Det är nästan så att hon bländas.


Årets första krokus har slagit ut.
Jag planterade 25 var under tjejernas respektive äppelträd i höstas.
(De har ju varsin namne i äppelvärlden.)
Först ut att blomma var en av Lillans krokusar,
men storasysters ligger inte långt efter.
Det blir spännande att följa utvecklingen från år till år,
tar Stora tjejen över ledningen nästa vår, kanske?

Jag har, otroligt nog, gödslat nästan hela min trädgård idag.
Det kändes nästan lite olydigt när jag trotsade förpackningens "april-maj"
och strödde ut de små kornen redan i mars, 
men det är ju bara någon vecka kvar, så det är ju nääästan april. ;-)

Först surjordsväxterna,
sedan rosorna
och till slut resten av rabatterna.

Det blev lite som på jobbet:
man ska se varje barn varje dag.
Nu såg jag alla växterna. =)


Tulipa Turkestanica, till exempel,
som har kommit upp genom allt fjolårsskräp jag anstränger mig för att lämna kvar.


Och kaprifolen som kommer fint långt ut på grenarna.
Jag längtar redan till den kväll när jag kan sätta mig på stenen intill
och bara njuta av doften!


Och inte minst såg jag den här påhittiga rhododendronknoppen,
som skaffat parasoll mot vårsolens strålar.

Jag gjorde en massa spännande saker i min trädgård idag,
men mest av allt njöt jag.
Vilken underbar dag!


6 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

En härlig dag låter det som... Kul med var sitt äppleträd till tjejerna som delar deras namn och fint med den lilla strålkastaren (krokusen)

Kram

Skogseva sa...

Man kan tycka att gult är fult, men de första krokusarna kan bara göra en glad, precis som de första vintergäcken. Visst är det härligt med arbetsdagar i trädgården när man ackompanjeras av fågelsång!
Må så gott.
Eva

Garden of Sense sa...

Vad härligt det låter!Själv ligger jag i influensa och har inte kunnat stuckit näsan utanför dörren, nu när värmen äntligen kommit. Typiskt! Tack för ditt svar angående min rhododendron. Smart av din att fixa ett parasoll mot solen :-)

Ha det fint//Laila

Lotta sa...

Det låter som du haft en helt perfekt dag med olydnads-gödning och allt... och parasoll-knoppen var underbar!
Kram

Tant Otteskrufv sa...

Vilken härlig dag du hade!Bra jämförelse med jobbet, man gödslar ju de små liven dagligen där med:)

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

En sån lycka när man hittar första krokusen! Kul att döttrarna har varsitt äppleträd med samma namn :-) Min plan är att mina döttrar ska få varsitt också (dock tror jag inte namnen finns som äppleträd... ;-) ) Så fint du gjort vid entrén.

/Annika