söndag 18 mars 2012

Trädgårdens väggar

Jag var till den lokala växtbutiken en sväng i fredags,
och hittade ett fantastiskt erbjudande.


Den svindlande dyra (tio kronor) frökatalogen/trädgårdsmagasinet från Nelson Garden 
erbjöds på köpet om man köpte minst fem fröpåsar från Lord Nelson.
Lätt match när man ännu inte köpt mer än några luktärter!


Morötter, sockerärter, persilja, både slät- och krusbladig
och som final blev det ringblommor.


När jag bläddrade i tidningen var det främst artikeln om Hillevissan jag fastnade för.
Den handlade om trädgårdsdesign, som jag ju är lite inne på nu.
En del av artikeln uppmanade oss att "rumma in" uteplatsen,
det vill säga skapa rum, göra väggar på nåt sätt.

Just det kändes väldigt aktuellt för mig,
då våra nya grannar i samråd med min sambo 
tagit ner de stora granarna vi haft längs tomtgränsen.


Jag förstår tanken, för de var för stora att göra något vettigt av,
och de vill ha in lite mer kvällssol.
Men jag var inte beredd på att det skulle bli öppet.
Sån insyn.
Och vår altan ligger precis i den siktlinjen...

Just nu känns det inte alls trevligt på vår baksida, 
som tidigare varit vår ombonade plats.
Inte för att jag har något emot våra grannar, så klart, 
men det var den enda rumskänsla vi hade i vår trädgård med "öppen planlösning".

Nu har jag kallat in PTI till en konsultation,
och med Hillevissans goda råd i bakhuvudet,
får vi se hur problemet kan lösas.

Dessutom
- har kvistarna jag klippte av mitt kurilierkörsbär slagit ut.



2 kommentarer:

Hildas Hem & Trädgård sa...

Jag tror att du och Helena tillsammans kommer att komma på en superb lösning på problemet!!!

Ha det bra!

Garden of Sense sa...

Jag håller också på att fundera på trädgårdens väggar. Vi bor i ett gammalt hus, trots det bestod trädgården bara av några äppelträd när vi flyttade in. Det är öppet åt alla håll. Vi har planterat syrenhäck mot en granne för några år sedan, men det går ju såååå sakta. Funderar på små häckar i trädgården, plank, staket, buskar....

Ha det fint//Laila