lördag 10 mars 2012

Bättre än mässan

Igår var Helena och jag på Rum & Trädgård i Kista.
Mässa är väl alltid trevligt, och det finns ju så mycket att det alltid finns något att inspireras av,
även om helhetsintrycket inte blir så lysande.

Just så ljumma var våra känslor efter några timmar på mässan igår,
men det blev bättre sen.


Vi hade nämligen planerat in ett besök på Zetas på vägen hem.

Zetas är nog världens finaste och bästa handelsträdgård,
och när det är säsong kan man tillbringa en hel dag där.
Så här års är det lite stympat, förstås.
Plantborden gapar tomma och visningsträdgården är lite blek,
men i butiken andas man trädgård och skönhet precis som vanligt.


Det finns alltid vackra arrangemang och miljöer.


Till och med fröpåsarna är harmoniskt färgstämda.




Utanför butiken stod härliga fång av tulpaner i underbara färger och former.
Hade jag inte haft så många tulpaner hemma hade jag nog ruinerat mig här!


Strax intill fanns den här julrosen som fullkomligt skrek "KÖP MIG!"
Hade jag varit mer säker på att kunna hålla liv i den hade jag inte tvekat,
men nu fick den stå kvar.


På vägen upp mot cafét föll blicken på det här härliga vårtecknet.
Jag blev kvar en bra stund i mina försök att få en bra bild.
Jag kröp omkring på backen och försökte lura autofokusfunktionen
att fokusera på rätt ställe.
Till slut visade det sig att den första bilden jag tog blev bäst...


Hallon- och kokospaj med vaniljvisp och en god kaka
fick göra latten sällskap.
Ytterligare en anledning att älska Zetas!

Och på bordet...


...en kungsängslilja.

En ur personalen frågade hur mässan varit, eftersom den kom på tal,
och det fanns bara ett svar på den frågan:

"Det är bättre här!"


2 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Ja, det är skönt att det finns oaser som Zetas! Synd att de ofta ligger så långt hemifrån bara:) Eller kanske det är tur ...

Helens trädgård sa...

Ser väldigt mysigt ut i butiken, fina bilder!
Julrosen var superfin, snygg färg och form.

Gott fika måste man unna sig så alla intryck får smälta in i lugn och ro :=)