fredag 16 mars 2012

Vintergäck


Förra vårvintern upptäckte jag en perfekt plats för vintergäck.
Ett hörn av min entrérabatt, väl synligt från köksfönstret,
där solen tidigt lyckades smälta snön.

Tänk så underbart att sitta inne och se hur våren övervinner vintern!


I höstas köpte jag därför några lökar och petade ner dem i just det hörnet.
(Vintergäcken syns näst högst upp till vänster)

Så fort snön började smälta började jag leta efter livstecken.
Även i år var det just det hörnet som kom fram först,
men några gula blommor dök inte upp.


Snödropparna kom upp och slog ut.
Ingen vintergäck.


Narcissen 'Thalia' tittade upp på alla möjliga ställen.
Ingen vintergäck.

Hela trädgården blev snöfri.
Ingen vintergäck.


Flera dagar av rejäl vårvärme, 15 grader i solen.
Ingen vinterg...
Nämen vänta nu!
Vad är det där?


Är det inte vintergäcken som tittar upp?
Jo, minsann! Två stycken!

Och på ett par dagar har vi inte mindre än sex stycken där i hörnet.
Ännu inte utslagna, men ändå.
Nu är jag så nöjd så med mina vintergäck.
Även om de gäckade mig mer än vintern...


3 kommentarer:

Hildas Hem & Trädgård sa...

Härligt att de dök upp till slut!

Jag behöver ha en vårrabatt jag också, som jag kan se från mitt köksfönster!

Ha det bra!
TREVLIG HELG!

Trädgården på Höjden... sa...

Känner igen mig fullständigt. Jag går också och tittar och tittar på de ställen jag planterade lökar i höstas och blir så glad när man ser små tecken på liv. Sen finns ju de härliga överraskningarna också som kommer när man ser lökar på väg upp på ställen man helt glömt att man planterat på :-)

Hälsar Åsa

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Grattis till dina vintergäck! De är så fina.
Dock inte riktigt så tidiga som jag först trodde när jag hade satt lökar. Jag gick också där och tittade och väntade, tittade och väntade innan de faktiskt till slut kikade upp som små solar ur den bruna jorden. Tyvärr verkar de inte trivas hos mig.. I fjol var det endast två små blommor och i år har jag än så länge inte sett en enda... Snyft. Annars har man ju läst att de sprider sig till stora "mattor"... Får nog sätta fler lökar till hösten i andra rabatter och fortsätta hoppas :-)
Ha det gott. Kram, Ingela