tisdag 20 mars 2012

Årets hittills viktigaste piffardag...

Idag är det vårdagjämningen,
och därtill årets hittills viktigaste piffardag.
(Anledningen till det senare kommer jag att avslöja i sinom tid.)


Och vad möter mig när jag slår upp mina blå på morgonen?
Ett tunt snötäcke där det är öppen jord
och något smått blött som kommer ner från himlen!
Idag!
Av alla dagar!

Jag behöver sol och vårvärme!
Jag behöver uppmuntran för att ta mig ut!
Jag behöver inte gråkallt och blött!

Jag har i alla fall tagit en runda och "grovpiffat".
(Finns det ett sådant ord?)
Alltså röjt undan utspridda leksaker, grenar och skräp.
Sånt som tenderar att dyka upp när vintern tar slut.


Bland annat förflyttade jag en mumifierad morot 
från snögubbeplatsen till komposten.
Såna saker.

Jag har förberett entrén för vårpiffet.


Tagit bort höstens fägring från blomlådorna på trappen
och gjort plats för vårens dito.


Avlägsnat grankvistarna från kransen
för att kunna göra något vårigt av halmstommen.

Men nu är jag kall.
Tar en stund inne i värmen.
Väntar på solen, som det ryktas om ska komma lite senare idag.

1 kommentar:

Helena sa...

Piffelipiff ;-)
KRAM från Acchleja Helena/PTI