söndag 5 maj 2013

Vårtecken 5 maj


Ormögat har slagit ut sina första små blommor.
Det är en riktig favoritväxt, som jag fick med en hosta från PTI.
En mycket trevlig överraskning, som sprider sig bra!


Tulipa Turkestanica och en röd gullviva har också slagit ut.


Hundtandsliljan har kommit upp och några knoppar har den också.
Jag gillar mönstret på bladen.


Bärhäggmispeln i häcken är på gång att slå ut sina blad.


Och min fläder... lever i alla fall...
Det här centimeterlånga skottet är det i särklass största.
Anna Vattenkanna visade sin fläder för en vecka sedan, i det här inlägget
och man kan väl säga att den hade kommit längre...
Nåja, den flädern bor i Skåne och har säkert ett mer vindskyddat läge än min.
Jag är inte bitter... ;-)


Den här bruna klumpen på mitt olvon har jag varit på väg att pilla bort,
i tron att det var nåt intorkat från förra säsongen.
Vilken tur att jag inte gjorde det, för det är tydligen så de ser ut, knopparna!
Lite blad är också på gång, lika torrt bruna i färgen.


De här knopparna har jag bättre koll på!
Syrenerna har blomknoppar på gång, både de lila och de vita.
Hurra! Jag som oroat mig för min beskärning i höstas.
Jag tog inte bort alla blommor!


Mitt kurilerkörsbär 'Ruby' börjar bekänna färg.
Snart kommer jag att ha ett fluffigt rosa moln i entréplanteringen.
Hoppas bara att den hårda vinden lägger sig till dess,
för annars kommer det att bli en fluffig rosa dimma istället... :D


Svarta vinbärsbusken har börjat veckla ut sina blad.
De andra vinbärsbuskarna och även krusbär, har också börjat grönska.


Nu är det väldigt tydligt att vi har två sorters rabarber.
De lite mörkare är även mindre. Undrar om jag kanske skulle flytta isär dem...
De små kanske kommer att hamna i skuggan av de stora.

Och så till slut: nästa bild i min bildserie.


Fortfarande ingen jätteskillnad, men jag tror att det har blivit grönare.
Titta särskilt till vänster om lilla skottkärran och intill muren.


Vill du se fler vårtecken kan du titta in till Annica.

Ha det fint!

6 kommentarer:

Berit sa...

Visst är det underbart nu då man ser det både spirar i träd, buskar och bland perennerna.
Ha en underbar dag!!

Annica Östlund sa...

Vilken härlig aktivitet du har på gång i din trädgård, det växer så det knakar överallt.
Kram Annica

Bettina Bäck sa...

Kikar till mina hundtandsliljor minst två gånger per dag. Väntar liksom på att få se första blomman, :0).

Villa Ryttarängen sa...

Det ser ut ungefär som här.. Visst blir man glad när det knoppas. Kraaaam Pia

Paula i pörtet sa...

Tack för alla fina knoppar och blader! Gullvivan är min vårfavorit, o den röda är kanonfin! Vitsippan har jag hittat för första gången idag, tänk vad en liten oansenlig blomma kan skänka lycka!
Ha en fin vårvecka

BLOMSTERDESIGN sa...

Nu ser man verkligen att det börjar hända saker i din trädgård. Äntligen får man väl säga. Jag gillade ormögat, har bara sett den i blått tidigare.
/ Therese