lördag 4 maj 2013

Hjälp humlan!

Anne på Moseplassen har utmanat trädgårdsnorden
att sprida kunskap och insikt om humlornas situation.
Den som så önskar kan anta utmaningen, och även skicka utmaningen vidare till någon annan.
Jag fick utmaningen från min PTI, och jag antar den gärna!

Jag har hittat ett faktablad från Riksförbundet Svensk Trädgård 
och därifrån har jag plockat de flesta fakta i det här inlägget.


Humlor och bin är våra viktigaste pollinatörer,
och pollinatörer gillar ju vi trädgårdsmänniskor!
Humlornas stora fördel är att de klarar lägre temperaturer,
bin behöver mer värme innan de ger sig ut.

Men det innebär ju att vi måste se till att det finns blommor från tidiga våren.
Pil och sälg rekommenderas, men även krokus och andra tidiga, blommande lökväxter.
Mina blomlådor på farstukvisten brukar vara välbesökta,
med penséer och pärlhyacinter

Så här på våren är det ofta väldigt stora humlor som kommer hos oss,
och nu har jag fått veta att det är drottningarna som är ute då.


Lite längre framåt sommaren kan man hitta humlan på en akleja.
Den här bilden, som jag tagit i min trädgård har fått bli symbol
för den lilla, lilla trädgårdsföreningen Acchleja.


Även på hösten ska humlorna ha mat, och både humlor och fjärilar gillar kärleksörten.
Den här bilden är tagen i september.

Växter som nämns som viktiga för pollen och nektar är följande:
bärbuskar, fruktträd, lönn, hägg, kaprifol, rönn, hagtorn, gullregn och lind.

I min trädgård finns bärbuskar av flera sorter,
äppelträd har jag tre stycken, med sju olika sorter, samt ett körsbärsträd
lönn och hägg finns det precis på gränsen till skogen,
kaprifol och rönn har jag också,
så det är bara de tre sista som saknas.
Men gullregn finns med i planen, och en lind har jag länge drömt om!


Humlor bygger gärna bon i stenmurar,
och visst har vi åtminstone ett humlebo i vår mur.
Lite otäckt är det eftersom barnen gärna klättrar där,
men nu vet jag att jag ska lämna dem i fred.


Ett natur-hörn där det inte rensas så mycket är också bra för de flesta insekter,
och det passar in på min lilla skogshörna.

Där ser man, jag är visst redan ganska snäll mot mina humlor,
och jag tror att jag kommer att vara ännu snällare efter det här.
Hoppas att jag eller den här utmaningen kan inspirera fler!

En del av utmaningen är att skicka den vidare till tre andra bloggare,
som man hoppas kan sprida budskapet ännu lite längre.
Det är absolut inget tvång, bara en förhoppning.

Jag väljer att utmana dessa tre:

Bikas trädgård

Garden of Sense

Vardagens guldkorn

Hoppas att ni vill hjälpa humlorna ni också!

Ha det fint!

6 kommentarer:

Bettina Bäck sa...

Hurra för dig! Och för uppropet för humlorna. Jättebra. :-)

Hélena sa...

Så roligt att se att stafettpinnen går vidare :-) Bra inlägg!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Vardagens guldkorn sa...

Oj, vad bra! Det här måste jag titta vidare på... :)
Tack!
Hoppas du får en fin söndag!
Kram Linda

Vardagens guldkorn sa...

Oj, vad bra! Det här måste jag titta vidare på... :)
Tack!
Hoppas du får en fin söndag!
Kram Linda

Anne (Moseplassen) sa...

Så flott at du er med og blogger om humlen, og at du selv også har en humlevennlig hage :) Jeg har også en slik stenmur, tror ingen humler bor i den for det er mye skygge der, men andre hagevenner trives heldigvis der.

Ha en herlig søndag :D

Berit sa...

Härligt att fler nappat på denna stafettpinne , så nu får vi hoppas att vi kan kanske iallafall inte minska stammarna och arterna om vi hjälps åt.
Ha en underbar dag!!