torsdag 23 maj 2013

Försommar i trädgården

Idag har det regnat i trädgården, så jag har fått tid att sätta mig vid datorn 
och gå igenom bilderna jag tagit under den senaste veckan.



Nu börjar alliumens knoppar spricka upp och skifta i lila.


Första dagliljorna dröjer ännu ett tag, 
men nu sträcker de knopparna högt över bladruggen.
I år kommer jag inte att missa en enda blomma,
för rabatten syns både från sovrumsfönstret och från vardagsrummet,
och med knopparna så högt upp i luften kommer de gula blommorna att synas bra.


Nummer två i den kronologiska ordningen på dagliljekullen behåller knopparna nere bland bladen,
men de är desto fler, och jag längtar tills de slår ut och jag får ett litet gult dagliljehav.


Som avslutning kommer en bild från min vita rabatt.
Inte så vitt, kanske ni tänker.
Nej, jag har upptäckt det.
Under våren/försommaren blev det visst en blågul rabatt,
passande nog var det som "värst" under hockey-VM:
forsythia, maskrosor och förgätmigej.
Forsythian har blommat över och maskrosorna har jag något så när rensat bort,
så nu återstår förgätmigejen, som en skimrande blå sjö.
Spetsmössorna är på gång att slå ut,
men det riktigt vita floret kommer med schersminen och rosen Nevada
runt midsommar.

Just nu är trädgården en outsinlig källa till lycka!
Jag kommer på mig själv med att sitta och le när jag skriver om den.

Ha det fint!

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Underbara bilder och visst ler man inombords av denna ljuvliga tid. Kraaam Pia

Christina sa...

Allium är en favorit hos mej! Och vad bra att dom skräpiga bladen försvinner så fort!/Lila-Christina

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Så härliga bilder - javisst blir man lycklig när man förväntansfullt spanar runt i trädgården efter nyutslaget och nyuppkommet :-)

/Annika