lördag 24 september 2011

Mossa

Jag gillar mossa.
Det är så grönt och mjukt, och det finns så många olika fina sorter.


Jag tror det är björnmossa som växer på torvblocken runt rhododendronplanteringen.


Strax intill växer den här lite plattare varianten,
som fått sällskap av lite lav.


Härligt kuddig mossa. Kuddmossa?


Stenarna i trädgården har också ett varierande utbud av mossor.
Detta skulle kunna vara husmossa, eller kanske palmmossa?


Tillbaka på torvblocken igen. Här har jag medvetet uppmuntrat mossorna,
det är så fint när blocken liksom försvinner i mossan.


Men så här vill jag nog inte att det ska se ut i rabatten...
Just det här är en lite bortglömd rabatt, så mossan har väl frodats i skuggan under ogräset.


Det här ser mycket trevligare ut, tycker jag.
Undrar om det beror på sorten?


Här växer mossan faktiskt i full sol större delen av dagen,
men den verkar trivas.
Det gör även höstanemonen, även om en bekant förfasades över mossan i rabatten.
Det skulle inte vara bra för växterna, sa hon.
Stämmer det? Någon som vet?

Till min stora glädje måste jag leta ganska länge innan jag hittar mossa i gräsmattan.
Maskrosor finns det däremot gott om...


2 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Jag har iiingen aning om mossan är dålig för perennerna men jag skulle tro att just mossa mer är ett symptom på att jorden är fuktig och sur. Jag tycker också mycket om mossa och fnissar lite för mig själv när jag läste om din "kuddmossa". :0) Du kanske kan göra en liten mossrabatt? Gröna mjuka kuddar där man kan sitta och filosofera över alltings förgänglighet. ;0)

Kram/ Anna

Helena sa...

Ingen aning om det är skadligt för växterna men jag vill hellre ha marktäckare än mossa!
KRAM från Acchleja Helena/PTI