torsdag 22 september 2011

Det börjar verka höst


Mitt kurilierkörsbär 'Ruby' börjar anta en härligt höstig färg
där den sitter i entrérabatten.


Grannen i rabatten, Malus 'Red Sentinel' ståtar med röda äpplen,
som gärna lockar min bärtokiga tvååring till självplock.


I den vita buskrabatten strax intill har det också smugit in lite höstfärger.
Det är gillenian som rodnar så vackert.


Kärleksörten bjuder också på starka färger.


Liksom astern, som var en motvillig fotomodell i den hårda vinden.


Vinden sliter även i Miscanthusgräset 'Kleine Fontäne'...


...och 'Signe Tillisch' har fått lämna ifrån sig ett av sina äpplen
på grund av densamma.


Men min rostiga fjäril sitter stadigt på sin pinne
sekundmetrarna till trots.

Jag kan alltså konstatera att hösten har kommit till min trädgård också.

Dessutom
-väntar jag ivrigt på lökleverans från odla.nu.
-ser jag fram emot Hannu Sarenströms föredrag i oktober.
-hoppas jag att min onda mage ska tillåta lite grävarbete i helgen.

3 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Många vackra höstklädda växter, bilden på gräset var superfint fotat.
Ja, även i min trädgård har hösten kommit men just nu är den dränkt i vatten efter nästan 1 månads regnande i stort sett varje dag.
Nu får det räcka!
Ha det gott!

Helena sa...

Bara hon inte smakar på dom för då kanske hon får avsmak för trädgårdens alla bär....
Gillenian är så fin såg den sist vi var över.
O tänk gräset kommer ihåg när vi stod o funderade på om det klarta vintern o se nu hur fint det är!
KRAM från Acchleja Helena/PTI

Hildas Hem & Trädgård sa...

Fina bilder, speciellt den på gräset!!!!
Vädret som hösten bjöd på idag är ju okej tycker jag. Betydligt värre har det varit ett tag.

Hoppas att magen mår bättre snart!
Trevlig helg!