lördag 24 september 2011

Lökar och lömska lupiner

Jag har i år beställt lökar för första gången i mitt liv. Det var odla.nu som fick äran.
Det var verkligen jätteroligt att botanisera bland lökarna på hemsidan, och svårt att begränsa sig!
När valet var gjort började den olidliga väntan på paketet...

I går kom det äntligen, och jag kastade mig iväg för att hämta hem mina nya älsklingar.
Och vilken tajming! Lagom till vädermässigt bästa trädgårdshelgen på länge.


Ett paket fullt av trädgårdsglädje!
När jag räknat bort hälften av bonuskrokusarna, som Helena ska ha, blev det 134 lökar.
Oj! Bäst att börja plantera, då. :D

Vintergäcken var först ner i backen, tätt följd av Thalia.
Sen tänkte jag peta ner tre hundtandsliljor i rhododendronplanteringen,
då jag läst att de gör sig jättebra som underplantering just vid rhododendron.

Jag förberedde genom att ta bort lite lupiner som hemsöker den rabatten.
Vanligen fuskar jag genom att bara slita bort bladen,
men nu tänkte jag vara ordentlig och drog upp rötterna också.

Lupiner har som en pålrot, det påminner mycket om morötter, faktiskt.
De små har samma storlek som mina ynkliga morötter fick i år,
och de är riktigt lätta att få upp ur den förhållandevis luckra jorden i rhododendronplanteringen.

Men så stötte jag på ett monster.
En av de där små lupinplantorna visade sig ha oproportionerligt stor rot.
Och så en till. Och en till...


Ni ser hur oskyldiga de ser ut ovan jord, och så lurar ett monster under ytan!
Lömska lupiner, minst sagt!

Det slutade med att jag grävde om nästan hela planteringen med en grep.
Några av rhododendronrötterna fick sig nog en omgång,
och jag hoppas att min klematis finns kvar till våren,
men nu är det inte såå många lupiner kvar.

Liljorna kom i jorden till slut, men efter det tog det stopp.
Jo, stora tjejen petade ner några krokusar också,
men på det stora hela har jag ett sjuttiotal lökar kvar till i morgon.

Eftersom min mage krånglat ett tag höll jag tummarna för att den skulle hålla för lite grävning.
Det gjorde den, men musklerna!
Efter bara några spadtag darrade flera av dem! Läskigt!
Måste nog börja träna på något sätt...

Dessutom
-satte jag vitlök igår.
-smakade Signe Tillisch-äpplet alldeles gudomligt. =)
-har jag massor av uppslag för nya inlägg. Håll utkik!



1 kommentar:

Helena sa...

Det gäller att grunda ordentligt o det har du gjort nu!Undrar just vart vitlöken hamnade?
KRAM från Acchleja Helena/PTI