onsdag 27 juli 2011

Det händer konstiga saker...

I morse gav jag mig ut i trädgården med kameran för att dokumentera nyutslagna dagliljor.
Som vanligt.

Men allt var inte som det brukar...


I dagliljerabatten på baksidan möttes jag av ganska många blommor,
men det var en som stack ut från mängden.
En 'Green Flutter' som råkat bli dubbel.
Imponerande, eller hur!


Jag fick försöka länge i olika ljus, men kameran ville inte fokusera rätt.
Först på kvällen fick jag denna halvbra bild av utsidan,
men det syns i alla fall att det är två blommor som slagit sina påsar ihop.


I mur-rundeln hade 'Ice Carnival' slagit ut.
Det var den första daglilja jag köpte,
tidigare hade jag sådana som fanns på tomten
och sådana jag fått av min svägerska, Acchleja-Helena, som tröttnat på dem.
(Jo, man kan visst vara en fena på trädgård ändå...)
Det är också årets sista dagliljesort som slår ut.
Nästan lite sorgligt, men än återstår många knoppar av flera sorter.


Efter lunch var jag ute vid 'Ice Carnival' igen.
Den var sig inte lik.
Den svarta fläcken nära mitten av blomman är någon slags bajs,
men det var också allt jag hittade av gärningsmannen.


Men den rackarn måste ha varit kvar, för nu på kvällen såg blomman ut så här.
Illdådingen har tuggat i sig hela kronblad!

Jag är frestad att skylla på rådjuren, men bevisen säger något annat den här gången. :P

4 kommentarer:

Helena sa...

O de är in LOVE de två ;-)
Snyggt vart det!
Ja här hos mig göre sig icke dagliljor...men man kan ändra sig.Under tiden beundrar jag dina men inte den där uppätna fy bubblan
KRAM från Acchleja Helena/PTI

Anna Vattenkanna sa...

Den där dubbla var ju kul! Men vad är det som äter upp en halv daglilja på en dag...måste vara värsta larven av ngt slag? Mätt måste denrackaren vara i a f.

Kram Anna Vattenkanna

Jutis sa...

Vilken rackare! Undrar vad det var för ett kräk? Förstöra fina dagliljor så.

Carina sa...

Kul med den "dubbla"blommor naturen är konstig. Odjur är inte kul, är livrädd för att få in mördarsniglar i min trädgård.