lördag 2 juni 2012

Skräckblandad förtjusning

Nu har jag äntligen hunnit/orkat köra jord igen,
och dagliljekullen börjar närma sig färdigstatus.
Sedan tidigare var ett hörn klart,
men jag har skjutit på planteringen i det hörnet av olika anledningar.
Först var det för sent,
sen var det för varmt,
sen hade jag annat att göra... Hmm...

Igår blev jag klar med ena halvan av planteringen,
och några av dagliljorna som ska sitta där är i behov av plantering snarast,
men ändå bär det emot att göra det.

Är det bara jag som är så fånig?
Det är ju själva planteringen jag har sett fram emot medan jag har grävt,
men när det är dags...
Jag tror att det är separationsångest eller nåt.
Jag är likadan med det mesta,
har jättesvårt att avsluta något, även om det blir något bra av det.
Jag grät till och med en skvätt när vi flyttade från vår lilla slitna lägenhet
till vårt stora nybyggda hus. Med trädgård!
Då förstår ni att det är allvarligt! ;-)


Till slut tog jag mig i kragen och satte spaden i min jättestora 'Stella d'Oro'-rugge.
Sex hyfsat stora plantor blev det,
och eftersom de är så låga satte jag dem som en häck i framkant.
Då syns de även om det blir många dagliljor i planteringen.


'Bertie Ferris' är också en låg sort, och han hade ju sällskap av en framfusig näva häromsistens,
så han fick en bra plats i hörnet mellan framkanten och gången upp till stenen mitt i planteringen.
Man måste ju smöra lite när man gjort bort sig så...

Dagliljorna som fanns på tomten när jag flyttade hit hade sällskap av en massa gräs,
så när jag rensade blev de uppdelade i beståndsdelar, näst intill.
De allra minsta rothärvorna var väldigt torra och ledsna,
så de fick också komma i jorden direkt.
De två lite större plantorna såg piggare ut, men fick följa med ner i rabatten,
mest för att jag ska ha koll på sorterna...

Fortsatte lite idag, men så blev regnet än värre,
och utan fungerande regnkläder är det ingen idé att ge sig ut.
Ägnar mig istället åt att planera för vidare plantering.
...och leta regnkläder! :P

Ha det fint!

3 kommentarer:

Hélena sa...

Dagliljor är så vackra! Har precis fått upp ögonen för dom. Jag måste också skaffa mig bra regnkläder...på något sätt tror jag alltid att vädret ska vara bra. Din separtionsångest är nog en av de svåraste jag har hört om ;-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ulrika - Timjan och pioner sa...

Vad spännande det ska bli att se det färdiga resultatet sedan! Jag tror det blir jättebra!

Törnrosa sa...

Kan faktiskt förstå lite av din separationsångest, även om den bitvis är annorlunda för mig. Ett exempel är när jag skulle byta bil. Min urgamla Mazda med hur mycket rost som helst skulle bytas mot en ganska ny Subaru, 4-hjulsdriven och extra hög frigång. Allt med den var bättre. Men min gamla trotjänare...snyft. Ja, du förstår resten.
I alla fall kommer din nya rabatt att bli jättefin med dagliljorna. Och kul idé att ha de lågväxande som liten kanthäck!
Hej från Törnrosa (för tillfället utan regnkläder)