onsdag 23 januari 2013

Månadens favoritväxt


Japp, jag hoppar på Anna Vattenkannas utmaning Månadens favoritväxt.
"Utmaningen för oss som vill tvinga oss själva att välja en endaste favorit." =)

Det tog ett tag att välja ut månadens favorit, 
men jag gissar på att det här ändå var en barnlek jämfört med vad som komma skall...
Tänk i juni, när favoriterna avlöser varandra, 
eller i juli, när jag måste sålla ut vilken av dagliljorna som ska få titeln...

Nu i januari bestod valångesten av att hitta någon växt 
som faktiskt syns tillräckligt för att vara en kandidat!
Min trädgård är inte så skulptural, 
vilket blev väldigt uppenbart när jag nu sökte efter växter som syns.
Det mesta begravs i snön.


Valet föll till slut på Bärhäggmispeln, Amelanchier alnifolia.
Den sticker liksom ut lite bland alla mina buskar,
eftersom jag har hela 30 meter av den, i en L-formad häck.
Vi planterade den hösten 2008, och nu börjar den verkligen rama in trädgården.


Att den är en favorit i januari beror mycket på det grafiska i hur den avtecknar sig mot snön.
Gårdagens väder (sol och kyla) placerade den i en blåaktig skugga, och det gjorde ju inte saken sämre.

Ha det fint!

2 kommentarer:

Åsa Trädgårderaren sa...

Jag går varenda dag och tittar på vointernupna häckar i mitt lilla villaområde. Det är så fint och dins er ut att bli jämn och vacker. Ett bra val :-)

Anna Vattenkanna sa...

Ett sånt bra val! Det gäller att tänka lite annorlunda ibland och din L-formade häck är så vacker nu mot allt det vita. Kul du vill hänga på.

Kram