torsdag 6 september 2012

Tre taggiga små bebisar


Idag har jag lekt barnmorska i min trädgård.
Eller kanske har jag hjälpt tre gängliga tonåringar att "klippa navelsträngen" och flytta hemifrån.
Hur som helst har jag nu tre nya rosbuskar på gång.
Stolt fader är 'Martin Frobisher', en av mina stora favoriter i trädgården.


Vet ni om att nästan den enda information man kan hitta om rotskott när man googlar är:
Ryck bort dem, det är vildskott.

Vad man ska göra om det inte är vildskott och man faktiskt vill ha skottet kvar,
det är väldigt svårt att ta reda på.
Som tur är har jag inte bara nätet att förlita mig på,
utan även en PTI (Personlig TrädgårdsInspiratör).
Gissa vad hennes råd var.

Konstpaus, så att ni hinner gissa... =)

Under tiden kan jag ju förklara lite mer om det där med vildskott och äkta skott.
Många av våra rosor är inte rotäkta, utan har ympats (okulerats) på en härdigare rot.
Äkta skott kommer från den fina rosen medan vildskott kommer från roten,
och blir alltså en annan sort än den man redan har.
Lättaste sättet att se om det är ett vildskott är att jämföra bladen.
I mitt fall är bladen lika som fadersplantan, och ett av skotten har till och med gått i blom.

Nu tillbaka till vad PTI sa:

"Ryck bort dem, det är vildskott."

Som tur är är det lite enklare att förklara för en livs levande PTI 
att det är ett äkta skott och att man vill ha det kvar, 
än det är att göra detsamma när man kommunicerar med Google!
Efter diskussionen som följde kunde jag sluta mig till 
att jag hade haft en ganska god aning om vad som skulle göras.


Sekatören åkte fram och de tre ynglingarna är numera en ynka decimeter höga.
Dessutom fick spaden komma fram och jag hoppas att jag lyckades få av rotförbindelsen till Martin själv.

Nu får de stå kvar där de är ett tag till, kanske flyttar jag dem nästa år.
Förhoppningen är att de ska buska till sig och bilda egna rötter till dess.


För säkerhets skull satte jag ut en pinne för att markera var ett av rotskotten står,
eftersom det förirrat sig utanför min skyddsbarriär och ligger risigt till när gräset ska klippas.

Sammanfattning 
(så att någon annan kanske kan googla sig fram till vad man gör med äkta rotskott)
Klipp ner till en decimeter (så buskar den till sig)
Kapa rotförbindelsen till föräldern (så att den börjar försörja sig själv)
Gräv upp och flytta när det passar.

2 kommentarer:

Veronica sa...

Underbart med bra instruktioner. Jag har gamla rosor i min trädgård som ger supermånga rotskott. Jag har alltid gjort som man "ska" Klipp bort och kasta. För ett par veckor sedan fick jag reda på att gamla rosor är rotäkta och det inte är oäktingar. Men jag hade ingen aning om hur man gjorde... förrän nu :)

Trevlig helg!!

Helena sa...

Man skulle kunna ge bort ett rotskott eller byta mot ett Frankfurt skott på 1,5 m....det skulle man ;-)
KRAM från PTI/Acchleja Helena