måndag 17 september 2012

Det hade jag inte en aaaning om!

När min trädgårdssäsong började hade jag en hel massa projekt framför mig.
Bänkarna skulle byggas,
flera rabatter skulle grävas upp och göras om,
min hörna skulle inredas...

Men att köksträdgården skulle göras om,
det hade jag faktiskt inte en aning om!


Jo, jag visste att jordgubbslandet skulle bort,
vi hade ju fått ett jordgubbstorn i barnens hörna,
så den igenvuxna kvadratmetern hade blivit överflödig,
men annars tyckte jag nog att jag hade en bra fason på min köksträdgård.


Ett äppelträd i varje ände,
odlingsramen i mitten,
buskarna samlade på ett ställe...
Ja, det är klart... flädern skulle flyttas också, men annars!


Sen grävde jag ju sönder odlingsramen
när jordgubbarna skulle väck.
Och så skulle vi bli tvungna att flytta på minst en krusbärsbuske,
för att grävmaskinen skulle komma fram.


När sen Stora tjejen fick ett körsbärsträd i present
plockade vi osentimentalt bort det som återstod av odlingsramen
och satte ett träd i mitten också.
Och sen var det i rullning!

Mellan träden på ena sidan blir det nu till hösten en snyggare formation av bärbuskar,
 även om grävmaskinen till slut lyckades ta sig förbi utan flytt.
På andra sidan blir det nya odlingsramar.


Nu blir det tre fristående ramar,
lite som pallkragar, men hembyggda i anpassade mått.
Mellan ramarna har vi en rad plattor
och runt om blir det kantsten.


Blåbären fick plats längs altanen,
och där var det aldrig planerat för någon plantering.
Allt vändes upp och ner i min köksträdgård,
men... I think I like it!

Ha det fint!

Inga kommentarer: