söndag 1 juli 2012

Win-win ... win!

Det har regnat väldigt mycket på oss den senaste tiden,
och en tanke har slagit rot i mitt sinne.

Vårt system för att ta hand om regnvatten
går ut på att stuprören leds ner i marken, 
där vattnet via ett underjordiskt nät av rör hamnar i en stenkista.

Redan från början pratade vi om att ställa en regntunna vid åtminstone ett av stuprören,
men när vi kom fram till stildiskussionen strandade förhandlingarna,
och vi har därför varit utan tunna.

Foto: Helena
Snyggaste tunnan (om du frågar mig) är det klassiska ekfatet.
Den här bilden är från Helenas trädgård. 
Hon har flera sådana och det passar jättebra där.
Tyvärr har vi inte samma stil. Lite för modernt...

Foto: min sambo
En annan variant är de här praktiska blå plasttunnorna
(som här syns tillsammans med mig själv anno 2003...).
Tyvärr smälter de inte in tillräckligt för att få godkänt hemma hos oss.

Alltså fick vi leta vidare.
I all oändlighet...

Den här försommaren har regnet öst ner över mig och min trädgård,
och när jag inte har kunnat vistas i trädgården, har jag istället läst en hel del.
Återkommande i både tidningar och bloggar har varit miljömedvetenhet när det gäller vatten.
Att använda det naturliga vattnet istället för att vattna med kranvatten.
Och i takt med att regnet fortsatte att ösa ner
växte tanken på den där regntunnan.


Den här gången bestämde jag mig för en annan approach:
Jag googlade, hittade en enkel nästan-svart tunna
och istället för att fråga vad min sambo tyckte,
berättade jag att vi behövde en sådan och att jag tänkte köpa en.
Ingen idé att öppna för diskussioner! ;-)
Nu återstår bara att ställa den på plats, så att regnet kommer till nytta.
Det kan ta tid det också...

Jag är hur som helst väldigt nöjd med mig själv.
Miljön vinner på det, det har jag ju läst om i bloggar och tidningar.
Ekonomin vinner på det, eftersom jag kan vattna med gratisvatten.
Och inte nog med det: regnvattnet ska visst vara bättre för växterna än kranvattnet.

Så vi har en win-win-win-situation här!

3 kommentarer:

Hélena sa...

Jag letar med ljus och lykta efter ektunnor eftersom de passar in så bra i vår miljö. Inte lätt att hitta en bra storlek till bra pris. Vill så gärna samla in regnvatten. Snygg svart tunna du har hittat.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Cika sa...

Så snygg den tunnan var! Och modern. Vi har samma system som ni, men här skulle nog ektunnor smälta bättre in! Just nu har jag också gömt ett para blåa plasttunnor bakom huset : )
/Cika

Felix sa...

Ett alternativ till de blå plasttunnorna är grå plasttunnor som vi har som vattentunnor intill drivbänkarna. De smälter in betydligt bättre. På näst sista bilden i följande inlägg ser man toppen på dem + vattenslangen som förbinder de två tunnorna: http://tigerstassemarker.blogspot.se/2012/06/blomstervandring-i-midsommartid.html

De6t är möjligt att de syns bättre på någon annan bild i bloggen, har inte kollat...

Annars har Thorslundkagge fina trätunnor i olika stilar, även lite rakare och modernare: http://www.thorslundkagge.com/pro_tra_vattentunnor.php

Sommarhälsningar
Elisabet