fredag 13 juli 2012

Ny flyttvåg i Dagliljeland

Idag skrek kroppen efter hårt trädgårdsarbete, 
och eftersom mina gula dagliljor har blommat över började jag dela och flytta dem.


Jag hade åtta stooora ruggar gula dagliljor kvar i murrundeln,
och när jag var klar med de tre(!) första hade jag åtta nya plantor till dagliljekullen.
Det var alldeles tillräckligt till den plats jag avsatt för dessa gula skönheter, 
så vad jag gör med de resterande fem...
Ja, det visar sig!

Kanske får det plats några till när kantstenen är på plats och ny jord fyllts på,
och kanske blir det en dagliljehäck någonstans vid lekstugan...

 När detta var klart bestämde jag mig för att sätta en rosa daglilja i den nya delen av rabatten på murkrönet.
Den satt i min plock-ihop-låda (gamla sandlådan som jag använder till växter som är "på väg någonstans")  så det var lättgrävt. 
Nu håller jag bara tummarna för att den orkar blomma trots flytten.

Inga kommentarer: