onsdag 8 februari 2012

Vitt på flera sätt

I X-faktor är temat nu vita blommor.
Det känns passande på flera sätt.
Dels för att det snöar här utanför igen. Snövitt.
Och dels för att jag tillbringat natten på sjukhus
med min stora tjej som fått hjärnskakning.
Sjukhusvitt.
(Hon mår mycket bättre nu.)

Men nu: Blomstervitt!


Helt utan konkurrens i mitt tycke är rosen 'Katharina Zeimet'.
Jag har redan tidigare skrivit ett hyllningsinlägg till denna underbara ros,
men hon är värd ännu ett!

Hos mig bor hon i kruka och förgyller på så sätt min altan under sommaren.
Hon blommar rikligt och länge och ständigt finns nya knoppar.
Nu under vintern är det grönsakslandet som är adressen,
och jag gissar på att hon är tacksam för flytten.
Det har i ärlighetens namn hänt att jag lämnat henne i krukan över vintern,
och då har jag fått köpa en ny till nästa säsong...
För inte kan jag väl vara utan min raring?!

På Mobackes Trädgårdscenter har jag hittat följande fakta om henne:

Den härdigaste och mest långlivade av de vitblommiga rabattrosorna. 
Doften är svag till medelstark. Blommor är små i mångblommiga klasar. 
Blommar rikligt och nästan oavbrutet från slutet av juni till senhösten. 
En frisk sort med tätt växtsätt och styva grenar. 70cm hög.
Zon 5.

Visst låter det bra?
Det är det!




2 kommentarer:

Helena sa...

Hon är så vacker så!
Skönt att lillstumpan mår bättre :-)
Fasst det där hon skulle göra nästa gång fick faster att bli lite orolig ;-)
KRAM från Faster/Acchelja Helena/PTI

Anne (Moseplassen) sa...

nydelig :) jeg er svak for de helt hvite rosene, de blir så delikate og rene.