onsdag 2 maj 2012

Trädgårdshjälp...

Mina barn är nog den bästa trädgårdshjälpen jag kan önska mig!
Inte bara för att de villigt hjälper till,
men det gör de verkligen (ibland).

OBS! Inte en nytagen bild,
bara en illustration av hur mina barn hjälper till i trädgården.

Stora tjejen tycker att det är mysigt att rensa ogräs tillsammans med mig
och hjälper gärna till med smått och gott.
Hon gillar att leka att vi "bor på landet".
Jag brukar då påpeka att det gör vi ju nästan, vi har ju kossorna inom synhåll
och måste åka en bit på grusvägen för att ta oss hem.
Men då förklarar hon att om man bor på landet måste man jobba jättehårt,
hämta vatten i hinkar och mjölka korna och sånt.
Så leken går ut på att jag ger henne en massa sysslor att utföra,
medan hon låtsas att det är synd om henne. =)

Lillan tycker också om att påta i trädgården.
Hon plockade en vitsippa lite väl hårdhänt för ett tag sedan,
och eftersom roten var kvar planterade vi den igen.
Sen fick hon vattna och gulla med sin vitsippa
och det gillade hon alldeles uppenbart.
Nästa gång vi hade plockat vitsippor försvann hon plötsligt,
och vi hittade henne i rabatten med en vitsippa som skulle planteras...

Nåja, det är alltså inte bara det som är till hjälp i trädgården.
De hjälper också till att fylla trädgården med växter.

Äppelträd har de fått varsitt, på sina respektive ettårsdagar.
Jordgubbar: Stora tjejen fick en planta från dagis, som sedan revat av sig
och förra året täckte den en hel kvadratmeter.
Lillan fick ett jordgubbstorn i höstas, i tvåårspresent. 
Inklusive plantor och jord.
Hallon: Stora tjejens sexårspresent: en hallonhäck!

Och så hade vi gårdagens sjuårskalas...


Körsbärsträd, Fryksås, med finfina knoppar.
3 blåbärsbuskar, Northland, Chippewa och Polaris
Ananasjordgubbe, ni vet en sån där vit som ska smaka ananas...
Och ett par trädgårdshandskar...

Inte dålig trädgårdshjälp, eller hur?!

Dessutom
-är min far också en stor hjälp i trädgården.


Här ska det förhoppningsvis bli en lund som leder fram till en lekstuga.
Den som lever får se...

5 kommentarer:

Törnrosa sa...

Men du, skicka över både barn och fader. Jag kan behöva både en och tre hjälpande händer. Och maskinen... Lyckliga du.
Hej och ha det gott.
Törnrosa

Helena sa...

Hi hi o vi gör så gott vi kan med presenter ;-)
KRAM från Acchelja Helena/PTI

Hildas Hem & Trädgård sa...

Inte illa alls! Va mysigt med en lund vid lekstugan. Det kommer nog både du och tjejerna gilla! Kramar

Maribel sa...

Vad bra med extra hjälp, det behövs alltid. Ha det gott / Marika

Hélena sa...

Det är ju helt underbart när barnen är med i trädgården. Jag märker på F hur roligt han tycker det är och han är bara 2,5.
Ha det bäst!
Kram Hélena